Spara i fonder – strategi för alla spartider

Söker du råd och tips om hur du bäst sparar i fonder hittar du snabbt mängder av klyschor om risk och spartid som kanske låter vettiga men tyvärr inte hjälper ett skvatt när du ska göra dina val. Mitt råd är att strunta i standardråden!

fondfloskler_nej_tack

Bilder hämtade från fondkollen.se 

Fokusera istället på vad du vill och behöver. Oavsett vilken spartid du har är jag säker på att du vill uppnå två saker:

  • God avkastning på ditt sparade kapital
  • Möjlighet att ta ut det när du vill

Med mitt förslag till strategi nedan kommer du att uppnå dessa mål oavsett vilken spartid du har, vare sig du sparar till barnen, bilen, pensionen, kontantinsatsen eller till en buffert. Det som krävs är att du är beredd att använda en trendföljande strategi och köpa/sälja fonder när den så säger. Det finns inga fonder som sköter sig själva, inte ens på 15-20 år. Den bästa aktiva förvaltningen gör du själv, och det är enkelt.

  1. Hitta den billigaste svenska aktiefonden. Indexfonden Avanza Zero är ett mycket bra alternativ, med 0% i avgift. Har du inte tillgång till den väljer du den näst billigaste svenska aktiefonden, vilket ofta är en annan indexfond.
  2. Om du sparar i PPM eller annat pensionssparande, leta fram en billig räntefond som placerar i så kallade korta instrument. Ofta kallas de penningmarknadsfonder eller likviditetsfonder. De ger en avkastning i klass med de bästa sparkontona, så låg avgift är viktig. Jag gillar Spiltan Räntefond Sverige.
  3. Följ Onsdagsfondens trendindikator som uppdateras varje vecka. När den visar att börstrenden är upp ska du vara 100% placerad i aktiefonden. Så fort den slår om till neutral eller negativ ska du sälja aktiefonden och ligga 100% placerad i räntefonden alternativt hålla pengarna på sparkonto.
  4. Månadsspara gärna, men köp bara andelar i den fond du för tillfället är placerad i.

Enkelt, eller hur? Ändå svårt för många, kanske för att det går på tvärs mot experternas standardråd, och också för att det kräver en viss aktivitet från din sida. Men vi pratar om upp till 4-5 transaktioner per år, så den egna ansträngning är inte särskilt stor. Med denna enkla strategi är du med på alla börsuppgångar, skyddar dig från utdragna börsnedgångar och kan själv avgöra när du vill ta ut ditt kapital, oavsett om det är efter 1, 5 eller 20 år. Ingen anledning att fundera över att ”dra ned på risken” i takt med att målet närmar sig, du kan ha full gas hela vägen in i kaklet och ändå fullständigt kontrollera den verkliga risken, att förlora pengar.

En vanlig invändning från sparekonomer och andra experter är att en sådan här placering bygger på förmåga att tajma marknader och att det nästan är omöjligt. Men målet är inte att förutsäga marknader eller tajma dem perfekt. Ett konkret exempel på hur denna strategi fungerat de senaste 30 åren ser du nedan, med en engångsinsättning gjord 1985.

indexfond_vs_onsdagsfond_1985_2014

Omöjligt att tajma marknader? Pyttsan heller! Men det handlar inte om att till varje pris slå index vid varje givet tillfälle, utan om att uppnå dina mål för sparandet.

14 tankar om “Spara i fonder – strategi för alla spartider

  1. Lysande inlägg! Har följt din blogg under snart ett år, kul och se att bloggandet tagit fart. Vore mycket intressant om finansindustrin kunde kommentera dina senaste inlägg. De kan verkligen konsten att göra det enkla svårt. Fortsätt skriva!

    Har du något förslag på hur man själv skulle kunna följa kortare och längre börstrend via MA på på t ex Yahoo finance, parallellt med din trendindikator? Hur många börsdagar finns i din kortare trend och hur många finns i den längre trenden enligt MA? Skulle du välja jobba med SMA eller EMA?

    Mvh Håkan

    • Stort tack Håkan,

      Alltid trevligt att få återkoppling, det är väl mycket därför man bloggar! 🙂 Vi får väl se om jag kan locka någon av de namnkunniga sparekonomerna att ta debatten…

      Den trendindikator jag använder mig av, Guppy Multiple Moving Average (GMMA), tillämpar exponentiella medelvärden, vilket är något jag föredrar, jag gillar att de tar hänsyn till all prishistorik men att den färskaste tydligt får störst genomslag. Men om man använder enkla, viktade eller exponentiella medelvärden spelar mindre roll tror jag, det viktiga är hur man agerar på vad de visar. GMMA använder periodlängderna 3, 5, 8, 10, 12, 15 för den kortare trenden, och 30, 35, 40,45, 50, 60 för den längre. Jag använder nästan uteslutande veckor som period, och får alltså den längsta trenden att bli ungefär 1 år. Min erfarenhet säger att veckoupplösning ger betydligt bättre träffsäkerhet än dagsupplösning.

      • Har du svårt att ändra testet bakåt?

        ”Winning trading” vad det nu var, var det han med morgonrapporter? Talade om månadsstängningar under MA200 vid ett tillfälle.

        Då är man ju lite sent ute men det blir ju mer filtrerat än bara stängningar och öppningar över och under MA 200 men det fungerar ju det med såklart.

        Börstjänaren brukar väl definiera köpzon som EMA .. något, tror något kortare än 18 över EMA också kortare än 58 och säljzon omvänt och sedan handla på högre och lägre högsta och lägsta eller möjligen rekyler från starkare utbrott ner mot typ om det är samma värden eller linjen mitt i bollingerband (som jag antar är just ett medelvärde, brukar väl ligga på ungefär samma ställen.)

        Huruvida saker och ting ”fungerar” vet jag inte. Fungerar för att slippa nedställ gör det kanske men det kanske avkastar sämre än att bara låta pengarna ligga.

        Börstjänaren är ju lite lustiga med eftersom de inte bryr sig om utdelningar när de kikar på graferna så bara för att kursen går ner efter sista handelsdagen med utdelningar så kan de få ett sälj ..

      • Hej Johan,

        Jag vet inte riktigt vad du menar med att ändra testet bakåt? Man kan ju alltid testa metoder på historiska data och se hur de fungerat, men det garanterar inte att de fungerar framöver. Ju mer komplicerade metoder man använder, desto sämre fungerar det enligt min erfarenhet. Att hålla saker och ting enkelt och utgå från sunt förnuft är två hörnstenar för min del. Istället för att försöka hitta den perfekta indikatorn jobbar jag mer med andra delar som exits, riskkontroll och position sizing.

        Att en aktiv förvaltning skulle ge sämre resultat än att låta pengarna ligga håller jag inte med om, och det går att visa att en enkel trendföljande strategi med en lika enkel exits ger bättre resultat än köp och behåll, vilket jag nyligen visat.

  2. Hej! Tack för svar. Har du något förslag på Entry och Exit regler för fondsparandet ovan?

    • Hej Håkan,

      – Positiv trend: de korta medelvärden ligger alla över de längre medelvärdena samtidigt som de längre alla pekar uppåt.
      – Negativ trend: de korta medelvärden ligger alla under de längre medelvärdena samtidigt som de längre alla pekar nedåt
      – Neutral trend: allt som inte är positiv eller negativ trend

      Jag köper när trenden varit neutral i två veckor efter negativ trend, eller om trenden slår om till positiv.

      Jag säljer när trenden slår om från positiv till neutral.

      Väldigt enkelt som synes, det går att arbeta mer med entry och exits, men det enkla är för min del ofta det bästa

      • Hej, jag är också en flitig läsare, tack för en bra blogg! Tänkte själv göra lite backtester med strategin du beskriver. Har tidigare testat att endast ha öppna positioner när alla medelvärdena var ordnade i stigande/fallande ordning efter längd, men detta inträffar alltför sällan. Låter som en vettig kompromiss du gör, men vad menar du med att de långa pekar uppåt? Positiv lutning?

      • Hej fredrikpersson91,

        Roligt att du uppskattar bloggen! Precis som du skriver är det lutningen jag avser. Om ett medelvärde är högre idag än vad det var igår pekar det uppåt / lutar uppåt / har positiv derivata. Jag tror att man ska göra reglerna för att ta position så enkla som möjligt och lägga mer krut på att kontrollera sin risk genom exits och så kallad position sizing, alltså hur mycket man ska satsa i varje position.

  3. Pingback: Se till att du bestämmer – inte marknaden « Onsdagsfonden

  4. Pingback: (Om) trendindikatorn slår om « Onsdagsfonden

  5. Pingback: Dags för över 700.000 svenskar att byta till AP7 Såfa? « Onsdagsfonden

  6. Pingback: Soffliggare, ligg lugnt kvar, eller? « Onsdagsfonden

  7. Pingback: Den ädla konsten att veta när man ska sälja sina aktier och fonder « Onsdagsfonden

  8. Pingback: Fungerar trendföljning i verkligheten? « Onsdagsfonden

Kommentarer är stängda.