En exit är en exit

exit signs

Bild från Fast Company

Jag får en del frågor om exits och ofta handlar det om hur den beräknas och när det  är läge att köpa aktier/fonder och börja notera en exitnivå. Till att börja med vill jag slå fast tre viktiga saker:

  • Du kan köpa aktier och aktiefonder när som helst så länge din metod som signalerar köpläge visar grönt ljus. Det kan vara att börstrenden är positiv, att direktavkastningen ligger över en viss nivå eller något annat. Det viktiga är att du börjar använda en exit så snart köpet är gjort.
  • En exit är till för att skydda ditt kapital och samtidigt ge det möjligheter att växa. Det är ingen säljsignal bara för att en exit aktiveras vid en kursnedgång. Däremot är det viktigt att du genast agerar och säljer när exitnivån nåtts, för att din placeringsstrategi ska hålla över tid.
  • Om du sålt en aktie för att en exitnivå träffats är det som sagt ingen signal om att aktien ska undvikas, vare sig på kort eller lång sikt. Så snart din metod ger grönt ljus för köp lägger du en ny köporder, och lägger på exitnivå. Det kan mycket väl uppstå lägen där du köper och säljer både två och tre gånger för att en exit träffats innan du får vara med om en mer varaktig och signifikant uppgång. Kostnaderna för de upprepade köpen och försäljningarna får du se som en försäkring.

Om jag igår hade köpt andelar i en svensk aktiefond som följer OMXS30-index skulle jag börjat beräkna en exitnivå baserat på Chandelier-metoden. Med en veckobaserad volatilitet på 2,1953% beräknat på de senaste 12 veckornas Average True Range för OMXS30 och min valda multiplikator på 2,25 skulle den initiala exitnivån ligga på 1658,87 – 2,25 * (1647,67 * 0,021953) = 1577, 48.  1658,87 var gårdagens högsta notering och 1647,67 var förra veckans stängningskurs. Efter varje vecka skulle jag sedan göra om beräkningen och höja exitnivån om index noterar nya högsta noteringar sedan köp och/eller volatiliteten sjunker. Jag skulle bara agera på veckans stängningskurs.

Med en exitmetod eliminerar du risken för att drabbas av otur i ditt sparande. Hade du till exempel sparat i treårsperioder under de senaste 25 åren kunde utfallen bli extremt bra, men också riktigt usla. 59% av perioderna gav från mycket god till extrem årlig snittavkastning, men 22% levererade kännbara värdeminskningar och 18% gav en värdeökning som understeg den av experter så omhuldade förväntade nivån på 8%. All avkastning baserad på SIX Return Index, justerat för inflation.

sparande 3 år.png

Det ska också sägas att en exitmetod kapar topparna i avkastningen, så några 25-35% årlig ökning hade du troligen inte fått se. Däremot en lugnare utveckling i ditt sparande.

15 thoughts on “En exit är en exit

  1. Ping: En exit är en exit – Aktiefeed

    • Hej Mattias,

      När jag använder exits på veckobasis så agerar jag endast på stängningskursen på veckans sista dag. Jag uppdaterar först exitnivån och om kursen då ligger under så blir det en säljorder direkt när börsen öppnar nästa vecka.

  2. Hej
    Intressant artikel. Hur gör man konkret för att räkna ut ATR värdet beräknat på de senaste 12 veckorna ?

    MVH
    Bengt

  3. Hej igen
    Vad jag menade var: Hur räknar man ut den ”veckobaserad volatiliteten på 2,1953% beräknat på de senaste 12 veckornas Average True Range för OMXS30”

    MVH

    Bengt

    • Hej Bengt,

      Average True Range över en period om till exempel 12 veckor är en standardfunktion i analysprogram som ProRealTime. Vad jag sedan gör är att dividera talet med veckans stängningskurs och får då ATR uttryck i procent av OMXS3. I inlägget var det värdet 2,1953%.

      • Hej vad bra ! Dags för mig att kolla prorealtime : – ) Trevlig midsommar Bengt

  4. Hej!

    Tack för en super-intressant blogg.
    Har investerat en slant i en fond som har som ”mål” att följa utvecklingen i OMXS30.

    En sak jag inte blir klok på – hur ska man tänka runt en exit-strategi då man tillför medel till samma fond.

    Just nu har jag en väldigt enkel strateg att om trendindikatorn slår om från positiv till neutral/negativ går jag ur fonden.
    Likaså går jag ur fonden om värdet faller med 5% från högsta värdet på min investering.

    Jag har tänkt mig att snäva till exiten vid t.ex. en vinst på 7,5% eller motsv.

    Men återigen frågan – hur behandlar jag nytillfört kapital till fonden vad gäller exit-strategin? Bör den investeringen ha en separat exit?

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

    • Hej Fredrik,

      Tack för dina uppskattande ord! Att köpa i omgångar innebär att man tar multipla positioner och strikt resonerat borde varje position ha sin egen exit. Att komplettera med exit som gör att man säljer allt när trendindikatorn visar negativ trend är klokt. Det kan vara lite snålt att sälja av vid 5% rekyl från högsta nivån, till exempel om vi är inne i en mer volatil marknad. En del tillämpar exiten att gå ur om kursen går ned med mer än dubbelt så mycket som volatiliteten, beräknad med ATR eller annat mått som till exempel standardavvikelse, under en enskild period (vecka/dag).

    • Nej, de handlar jag direkt på de amerikanska råvarubörserna via en amerikansk mäklare och depå.

  5. Ping: Dröm om att bli miljonär | Onsdagsfonden

Kommentera

