Position i OMXS30 justerad 2017-04-25

justera

Jag fortsätter att redovisa när jag justerat positioner i sålda indexoptioner i OMXS30-index, då de fortsatt utgör den största delen av den förvaltade portföljen i placeringsklubben och därmed kan påverka andelsvärdet märkbart.

Idag har jag justerat positionen i såld köpoption OMXS30 med lösen juni 1640, vilket är en andra justering efter den ursprungligen sålda köpoptionen med lösen 1600 i maj. Börsen har, efter att ha handlats ganska mycket sidledes under en tid, tagit några raska kliv upp och kommit väl nära lösenpriset. Jag valde att göra en ”halv rullning” av positionen, alltså att köpa tillbaka den sålda köpoptionen och förbereda mig på att sälja nya optioner med högre lösenpris och senare lösenmånad. Jag avvaktar lite då börsen visar imponerande styrka på köpsidan och börstrenden är positiv.  Sedan tidigare har jag sålda köpoptioner med lösen 1700 i september och dit är det fortfarande god marginal.

Justeringen/rullningen innebär vanligtvis att man realiserar en förlust på den första optionen som man köper tillbaka. Samtidigt skapar man sig en intäkt genom de nya sålda optionerna, men får vänta ytterligare en tid på att kunna realisera den.

För placeringsklubben innebär justeringen faktiskt en liten vinst, vilket kommer sig av att 1640-optionen tappat så pass i tidsvärde sedan jag sålde den. Det var helt enkelt ett bra läge att kliva av. Däremot blir den planerade vinsten för den ursprungliga positionen senarelagd, då de de nya köpoptionerna kommer att säljas med lösenmånad i juli eller senare.

One thought on “Position i OMXS30 justerad 2017-04-25

  1. Ping: Position i OMXS30 justerad 2017-04-25 – Aktiefeed

Kommentera

