All-time high i portföljen!

Det är med tillfredsställelse jag konstaterar att placeringsklubbens portfölj noterar nytt all-time high. Nu är 3,5% i avkastning sedan årsskiftet inget att yvas allt för mycket över, men jag är glad och stolt över den jämnhet värdeutvecklingen uppvisar. Två av hörnstenarna i placeringsstrategin Onsdagsfonden Good Options är att skydda kapitalet och inte vara beroende av att marknaden går åt ett visst håll för att få bra avkastning. Målet för placeringsklubben är minst 15% årlig avkastning och om jag slår index eller ej är inte det viktigaste. Den tävlingen överlåter jag åt andra, även om det innebär att man lätt hamnar i skymundan när det sociala flödet fylls av presentationer om den ena fantastiska avkastningen efter den andra. I en positiv börstrend är börsen populär och aktier en kul och lönsam hobby. Det som skiljer agnarna från vetet är hur man hanterar de nedgångar som förr eller senare kommer. Någon raketutveckling i portföljen har jag aldrig haft och kommer heller inte att få. Det krävs ett visst mått av tålamod för att generera en långsiktigt uthållig utveckling, men nya all-time high kommer jag ofta att kunna notera även framöver. Många segrar små!

andelsvärde 2015-12-31 till 2017-04-18.png

Samtidigt är det naivt att tro att portföljen kommer gå opåverkad genom varje marknadsturbulens. Av och till kommer en kraftigare rörelse på Stockholms-börsen eller någon annan marknad jag placerar i att skapa behov av justeringar och till och med av att stänga positioner med förlust. Genom att följa placeringsstrategin disciplinerat och hålla förlusterna små ska hacken i kurvan ändå inte bli mer än just det, och kunna hämtas igen relativt snabbt.

En grundläggande framgångsfaktor är att jag inte placerar direkt i aktier eller terminer utan säljer optioner för att generera avkastning. Jag är därmed inte beroende av att en marknad går upp eller ned till en viss nivå för att få bra resultat. Istället behöver jag endast att priset inte går mig emot tillräckligt mycket, och jag inriktar mig på att sälja optioner med lösenpris som har låg sannolikhet att nås. Att sälja optioner med högt tidsvärde och att diversifiera på riktigt, över många marknader med inbördes låg korrelation, bidrar också till ett jämnt och stabilt flöde av intäkter.

 

One thought on “All-time high i portföljen!

  1. Ping: All-time high i portföljen! – Aktiefeed

Kommentera

