Zero, AP7 eller Didner & Gerge?

Att välja fonder och aktier till sitt sparande kan kännas svårt, då det finns så många marknader och företag att välja bland. Även för en trendföljare, som ju har en metod för sina placeringar, är det långt ifrån självklart vad man ska köpa. Ta till exempel den svenska aktiebörsen, som är inne i en positiv trend sedan mitten av förra året. Är det då bäst att spara i en indexfond, i en korg av aktier eller i en aktiefond som visat sig gå bra historiskt?

OMX STOCKHOLM 30 2017-03-24

För pensionssparande har man oftast bara fonder att välja mellan. Jag föredrar indexförvaltade fonder med låga avgifter, därför att de har stark koppling till marknaden vars trend jag följer. Jag är heller inte beroende av någon förvaltares skicklighet (eller tur…). Men visst sneglar jag ibland på de fonder som levererat god avkastning under lång tid, till exempel i topplistan för Sverige-fonder.

topplista sverigefonder 2017-03-24

Bild från Morningstar

För mitt premiepensionssparande som jag förvaltar enligt strategin Onsdagsfonden PPM har jag valt fonden Avanza Zero, vilken är en gratis indexfond med insättningsgräns utanför premiepensionssystemet. Jag har två tänkbara förändringar framöver:

  • Byta till Didner & Gerge Aktiefond, som har en stark historik.
  • Byta till AP7, som har en hävstång vilken ger extra avkastning under goda tider, liksom vice versa.

Att byta aktiefond till Didner & Gerge är enkelt, det är fortfarande den svenska börsen jag placerar i. Övriga vinnare de senaste 10 åren är till övervägande del småbolagsfonder, ett fenomen som säkerligen kan fortsätta länge till men som också skulle kunna upphöra inom kort. Jag föredrar bredare index. Att byta till AP7 skulle innebära att jag började följa det globala världsindexet för aktiebörser och beräknade trend samt exits baserat på det. Inget av dessa alternativ är uteslutna med en placeringsstrategi, så kanske blir det en förändring inom kort. Det lutar i skrivande stund i så fall åt AP7, då jag gillar låga avgifter i kombination med bra resultat, samtidigt som jag med min exitmetod kan undvika att drabbas av hävstångens baksidan under börsnedgång.

För den mer aktive spararen som kan placera i aktier anser jag att en korg av aktier förvaltat med en trendföljande placeringsstrategi är det bästa. Man kan välja aktier efter sin egen risknivå. Antingen tar man en bukett med stora och stabila bolag eller så är man mer opportunistisk och väljer bland de aktier som gått bäst den senaste månaden.

Avslutningsvis finns det förstås fler marknader än Sverige att investera i. Man kan absolut tänka sig att ha en fondportfölj med flera regioner som man trendbevakar och aktivt förvaltar. Merarbete och valutaeffekter gör att jag hittills inte placerar utomlands i mitt fondsparande. Över tid bedömer jag att den svenska börsen kommer att ge konkurrenskraftig avkastning jämfört med övriga delar av världen.

 

5 thoughts on “Zero, AP7 eller Didner & Gerge?

  1. Ping: Zero, AP7 eller Didner & Gerge? – AKTIEFEED

  2. Själv har jag valt att i mitt ppm dela upp det i Didner & Georges 4 valbara fonder, helt enkelt för att jag tror på D& G koncept och för att sprida riskerna lite plus att de alltid levererat. Tjänstepension har jag valt att lägga 100% i D&G småbolag.

    • Sparande med horisont på 20 år eller mer är bara att placera i aktiefonder, och visst verkar D&G ha hittat en uthållig edge. Får se hur de löser generationsväxlingen. Men att sprida risker genom att ha flera aktiefonder innebär fortfarande minusresultat under en längre börsnedgång,vilket för sparande med kortare sparhorisont, 5-15 år kan medföra betydligt sämre avkastning än planerat, om man har lite otur med tajmingen. Så jag fortsätter att rekommendera exitmetod och användande av trend som komplement till val av marknad/fond.

      • Kruxet med detta är dock att timing alltid krävs förutsatt att man inte ligger investerad under en tidsperiod som är bortåt tiden som en liggande åtta utgör.

        Detta simpla faktum brukar även gå förbi de som endast sitter med index och som följer filosofin ”ta det marknaden ger”. Oavsett om man är trendföljare eller ej måste man beakta det faktum att det finns ett *definitivt* slutdatum som, oavsett om man vill eller ej, kan vara fördelaktigt eller raka motsatsen.

        Ur det perspektivet är det viktigt att köra någon form av trendföljning. Inte bara för att långa trender fungerat historiskt utan för att man då åtminstone har något att luta grunda beslut på.

        Inte läst serien som börjar med http://www.philosophicaleconomics.com/2016/01/movingaverage/ … förresten?
        Vore kul att läsa dina tankar kring studien. Jag tror att du skulle hålla finna delarna med ”whiplash” (del 3 i serien) särskilt intressant.

      • För min del är det några saker som gett positiva utfall i mina placeringar på aktiemarknaden:
        – Använda veckodata för att filtrera bort det dagliga bruset
        – Följa trenden och våga placera när den är neutral efter tidigare uppgång/nedgång
        – Använd Chandelier-exit

        Jag ska ta mig an studien under påskledigheten, återkommer!

Kommentera

