Orosmoln på börshimlen – vad göra?

mörka moln

Bild från Norra Skåne

Börsen har stått lite och stampat den senaste tiden, efter en stark period som faktiskt startade efter oron med Brexit i somras. Sociala flöden fylls av förutsägelser om annalkande kursras, även om en och annan också tror på fortsatt stigande kurser. Som trendföljare navigerar jag bland mörka moln på börshimlen enligt följande principer:

  • Ingen vet vad börsen kommer att stå i nästa vecka, än mindre om en månad eller ett år.
  • Det jag kan påverka är hur mycket jag satsar och när jag kliver av

Med detta som grund använder jag en enkel metod för att avgöra börsens trend. Är den positiv är det grönt ljus för aktier, är den ned lyser det rött. Det är inte alls säkert att jag gör en vinst trots att jag handlar i positiv trend, då börsen kan skifta trend eller göra en rekyl nedåt som kan bli mycket kännbar. Istället för att gissa om kursen kommer att gå hit eller dit ligger jag kvar till min exitmetod meddelar att det är dags att kliva av. Inga gissningar, känslor eller fåfänga drömmar påverkar beslutet att sälja. Dessutom ser jag förstås till att förluster utgör en begränsad del av mitt kapital, så att till exempel ett värsta utfall skulle leda till max 6% värdeminskning. Så skyddar du ditt kapital med egen makt, istället för att hoppas på börsen.

Den närmaste veckan kommer det tunga besked som kan skapa snabba kursrörelser på många marknader. Centralbankerna är en fortsatt viktig faktor.

centralbanker

Idag har vi besked om ränta och penningpolitik från den europeiska centralbanken ECB, i morgon är det tung arbetsmarknadsstatistik från USA och nästa vecka är det dags för den amerikanska centralbanken Fed att ge besked om räntan. Att försöka ändra sina placeringar baserat på vad man tror om dessa besked eller kvickt skjuta ut sig om man uppfattar det som att marknaderna reagerar negativt är fruktlöst. Bevaka dina exitnivåer och om kursen stänger under dem så säljer du av. Kallt och systematiskt, som den värsta handelsalgoritm! Följ gärna diskussioner om marknader i mediafloden, men låt dem inte påverka dina placeringsbeslut.

 

3 thoughts on “Orosmoln på börshimlen – vad göra?

  1. Ping: Orosmoln på börshimlen – vad göra? – AKTIEFEED

  2. Hur har du kommit fram till just 6% värdeminskning? Är det max vad du tillåter ett innehav att falla från toppen innan du säljer eller är det på hela portföljen?
    Säljer du av hela innehavet vid -6% eller bara en del, och i så fall hur mycket?

    • Bra frågor! Jag har skrivit ett inlägg om riskhantering och så kallad position sizing: https://onsdagsfonden.wordpress.com/2017/02/10/hur-mycket-vagar-man-satsa-pa-borsen/

      Vilken nivå man väljer är förstås individuellt. Ju mer man tolererar att förlora, desto större vinster kan man få, men också kraftiga värdeminskningar under resans gång. 6% i inlägget är vad jag totalt maximalt vill förlora om samtliga positioner når exitnivån och säljs av. Med andra ord räknat å hela portföljen. För varje position kanske 1-2% risk är acceptabelt.

Kommentera

