Position justerad 2017-03-01

justera

Nu har jag justerat positionen i såld köpoption OMXS30 med lösen juni 1600. Börsen fortsätter upp och kom väl nära lösenpriset igår. Jag valde att rulla positionen, alltså att köpa tillbaka den sålda köpoptionen och sälja nya optioner med lösen 1640 i juni respektive 1700 i september.

Justeringen/rullningen innebär att man realiserar en förlust på den första optionen som man köper tillbaka. Samtidigt skapar man sig en intäkt genom de nya sålda optionerna, men får vänta ytterligare en tid på att kunna realisera den.

För placeringsklubbens delägare innebär justeringen en värdeminskning på ca -0,4%, vilken kommer att hämtas igen när de nya optionerna sjunkit tillräckligt i värde. Att ta förluster är naturligt och hör till spelet när man bedriver äkta aktiv förvaltning och inte hoppas på att marknaden ska uppträda på ett sätt som ger en vinst till slut, bara man är passiv.

5 thoughts on “Position justerad 2017-03-01

  1. Ping: Position justerad 2017-03-01 – AKTIEFEED

  2. Hej. Din blogg verkar väldigt bra, jag är nybörjare med aktier och jag undrar om du har ett tips för hur man ska göra för att få en känsla för att handla med aktier.

    • Tack! Det bästa rådet jag kan ge är att försöka göra en strategi så tidigt som möjligt. Den ska ha regler för:

      vad du ska köpa
      hur mycket du ska köpa för
      när du ska köpa
      när du ska sälja

      Det finns förstås en mängd olika metoder att använda, men generellt skulle jag vilja råda till att titta på trenden och till exempel använda 200 dagars glidande medelvärde eller Onsdagsfondens trendindikator för att avgöra om börsen är i positiv trend eller inte. Om positiv trend är det grönt ljus för köp. Då kan man antingen köpa direkt eller invänta lite nedgång för att få bättre köpkurs.

      Det avgörande är att arbeta med exits och att ha klart för sig hur mycket man riskerar i varje aktie och hur många man ska köpa. Chandelier-exiten som jag använder tycker jag fungerar bra.

Kommentera

