Köpläge på börsen eller risk för ras?

Kurserna på aktiebörser världen över fortsätter oförtrutet uppåt, trots att marknadsräntorna stiger. Optimismen är påtaglig och det ser ut som 2016 kommer att bli ett bra börsår till slut, efter en viss berg- och dalbana i perioder. Från årets bottennotering för OMXS30 på 1240 har vi i skrivande stund fått se en uppgång på 25%.

OMX STOCKHOLM 30 2016-12-15.png

Den ständiga frågan för den som ser aktier som en del av sin privatekonomiska portfölj är om det är läge att gå in i, stanna kvar / öka, eller sälja av aktier. Det finns inget självklart svar på den frågan, bara antaganden om utvecklingen, vilket lätt leder till beslutsångest. Därför är det så viktigt med en placeringsstrategi som klart och tydligt säger när man ska ligga i aktier, när man kliver av och hur mycket man ska satsa givet vilken verklig risk man tolererar. Den strategin ska vara genomarbetad och redo att användas innan en enda aktie åker in på depån eller investeringssparkontot. Det är enkelt att i backspegeln se hur man skulle ha agerat. Därför är det så viktigt att man fäster ögonen på den delen av diagrammet som speglar var vi är idag och känner av osäkerheten om vart vi ska. Det är just den osäkerheten som kräver en strategi för att hantera.

Som trendföljare ser jag en tydligt positiv trend, där det är läge att köpa aktier för att sälja dem dyrare. Naturligtvis kan detta snabbt ändras, men då har jag en exitmetod för att begränsa mina förluster. Tillsammans med regler för riskkontroll vet jag vad jag maximalt kommer att förlora om utvecklingen går mig emot. Tack vare min strategi behöver jag inte våndas över om det är rätt att köpa aktier nu eller inte. Reglerna säger vad jag ska göra, och det är upp till mig att ha den mentala förmågan att följa dem. Klarar jag inte det behöver jag antingen stärka mitt psyke eller förändra min strategi så att den bättre passar min personlighet.

Den perfekta strategin som fungerar för alla finns nämligen inte. Knepet är att hitta regler som du kan följa i alla väder, utan att börja tulla på dem så snart saker och ting inte utvecklas  fullt så positivt som du vill. Köper du en aktiefond eller ett knippe aktier idag måste du veta hur du agerar vare sig OMXS30 står på 1650 eller 1450 vid årsskiftet. Det enkla är att köpa, det svåra är att sälja. Just därför är det logiskt att lägga mest kraft på att utveckla din strategi för exits, så att du vet när du ska kliva av. Jag har skrivit en hel del om exits genom åren, och det mesta sammanfattas i inlägget Den ädla konsten att veta när man ska sälja sina aktier och fonder.

Så, är det köpläge i aktier och aktiefonder eller håller börsballongen på att blåsas upp till nivåer där risken för en punktering är hög? Jag har egentligen ingen aning och jag spekulerar därför inte heller i det när jag beslutar mig för att köpa. Trenden är positiv och då ligger jag lång i aktier, samt säljer säljoptioner i börsindex i placeringsklubbens portfölj. Kurserna kan i teorin stiga till månen, men jag har strategin klar för mig om trenden slår om. Jag är mentalt beredd på att offra en del av upparbetade vinster, till förmån för chansen att få låta dem fortsätta växa. Är du?

4 thoughts on “Köpläge på börsen eller risk för ras?

Kommentera

