Sälja optioner i investeringssparkonto (ISK)

spargris

Investeringssparkonto (ISK) har fördelar och nu är det hög tid för Onsdagsfonden att dra nytta av dem. Det visade sig dock inte vara helt enkelt att hitta en aktör som tillåter handel med derivat som optioner och terminer, än mindre att sälja/utfärda optioner i ISK. Tyvärr är inte Nordnet en av dem, varför jag kommer att behöva lämna dem. Synd, då jag trivts med deras stöd och handelssystem. Deras webbaserade handelsapplikation räcker gott och väl för mina och placeringsklubbens behov, men de kommer enligt egen uppgift inte att erbjuda ISK för derivat under överskådlig tid.

Min inventering på marknaden har resulterat i tre alternativ: Avanza, mäklaren Mangold och SEB. Avanza faller bort då deras handelsstöd för optioner brister i mina ögon, men framför allt för deras verklighetsfrånkopplade sätt att beräkna initiala säkerhetskrav när man utfärdar optioner. Valet står mellan Mangold och SEB.

Den avgörande fördelen med ett ISK är ju förstås skatterelaterad. Säg att du har en miljon i din depå och utfärdar optioner i OMXS30 med en beräknad avkastning på 15% per år. Vinsten det första året blir 150 000 kr, vilket i en vanlig depå skulle genererat en skatt på 45 000 kr. I ett ISK skulle ditt kapitalunderlag ha blivit 1 092 113 kr  (jag räknar med jämnt fördelad vinst över året). Med statslåneräntan i november 2016 på 0,27% beräknas schablonintäkten nästa år enligt den så kallade golvregeln om minst 1,25% av kapitalunderlaget. Med andra ord skulle ISK beskattats med 1 092 113 * 1,25% * 30% = 4 095 kr. Med principen att aldrig använda mer än 50% av ditt kapital hade du klarat dig med halva kapitalet på ISK och därmed ännu mindre skatt.

Skatteträdet

Jag vill absolut vara med och dra mitt strå till stacken för ett bättre samhälle, så det är inget självändamål att alltid betala lägst skatt.  Men ISK jämfört med depå ger helt enkelt så stora fördelar att valet är självklart. Då har jag inte ens räknat med den betydligt enklare administration som blir följden av att slippa deklarera varje enskild affär. Naturligtvis kan statslåneräntan komma att stiga framöver, men den kan bli avsevärt mycket högre utan att ISK tappar sin fördel jämfört med en vanlig depå. Det går som sagt också att arbeta aktivt med allokering av kapital i och utanför ISK för att dra ned kapitalunderlaget. För de 25% av placeringsklubbens kapital som handlas på råvarumarknader via amerikansk mäklare finns idag inget alternativ till depå och vanlig kapitalskatt.

Kommentera

