Stängt den sålda köpoptionen i OMXS30

know-when-to-walk-away

Aktiekurserna fortsätter sin positiva utveckling och det var dags att åtgärda placeringsklubbens sålda köpoption i OMXS30 december 1500 som nu är riktigt nära att bli ”in the money”, alltså att få ett realvärde. Även om det är endast dryga tre veckor kvar till lösen är det ingen idé att sitta och hoppas på att index inte ska nå lösenpriset fram till dess. Vi säljer ju förhoppningar, inte tvärtom eller hur?🙂  Jag har kunnat avvakta utvecklingen tack vare att optionerna förlorat så mycket av sitt tidsvärde, men idag var det läge att agera. Resultatet blir i stort sett försumbart för portföljen och andelsvärdet, även om det förstås är en liten missräkning att inte få räkna hem den vinst jag planerat för. Sådant hör dock till vardagen för en aktiv placerare, och det är bättre att avsluta tveksamma positioner och ta nya tag än att sitta på händerna och lita på turen.

I och med detta har jag också stängt den sista positionen som var ”full från början” i OMXS30-indexoptioner. Nu kan jag fullt ut tillämpa tekniken med att stegvis sälja optioner till full positionsstorlek. Redan idag sålde jag köpoptioner med lösen 1560 i februari, för att börja etablera en såld vagga. De flesta säljoptionerna har kunnat köpas tillbaka under uppgången hittills i veckan, så jag kommer att sälja nya sådana när index faller, istället för att bli sur över att index aldrig gick över 1500 i december, om nu så skulle bli fallet.

För den som är nyfiken på tekniken med att sälja optioner, men tvekar inför de teoretiska obegränsade förluster som kan uppkomma rekommenderar jag varmt genomgången av Michael Gross på optionsellers.com om olika sätt att hantera sin risk.

Kommentera

