Kaffebönor eldar på uppåt

coffee

En av de mest handlade råvarorna är kaffe, en marknad som faktiskt påminner om oljemarknaden på det viset att det finns två olika huvudprodukter som handlas och rör sig mer eller mindre samfällt. För olja har vi WTI och Brent, av kaffebönor dominerar Arabica och Robusta. Robusta-bönorna, som odlas i mer låglänta områden och inte är lika sött som Arabica-bönorna, har gått upp väldigt kraftigt den senaste tiden, efter rapporter om sämre skörd i Brasilien på grund av torka och i Vietnam, också på grund av ogynnsamt väder. Prisökningen för Robusta har fått priset för Arabica att stiga också, efter att ha handlats mellan 1,4-1,6 sedan i somras.

Coffee C Full1216 Future 2016-10-24.png

I Onsdagsfonden Good Options sålde jag för en tid sedan köpoptioner i Arabica kaffe, och satsade med andra ord på att kaffet inte skulle gå upp till en viss nivå fram till optionslösen. Med uppgången de senaste veckorna skulle det måhända känts lite skakigt, om jag inte haft mina tydliga regler om att ha god marginal mellan lösenpris och aktuell kurs. Den sålda köpoptionen har lösen på 2,15, vilket är 28% över senaste pris, även efter dagens kraftiga uppgång. Naturligtvis ökar jag min beredskap för att justera positionen, men ännu så länge finns det god marginal fram till optionen förfaller i februari.

Vad jag dock borde ha gjort är att sälja köpoptionen i omgångar, en teknik jag börjat med ganska nyligen. Det gör att jag inte blir lika utsatt om marknaden snabbt går mig kraftigt emot. Dessutom utjämnas värdeutvecklingen, då det blir tätare försäljningar och återköp. Jag inkasserar helt enkelt lite mindre vinster oftare. Jag får också det lättare att vända en position, om till exempel jag säljer köpoptioner och vi sedan får en tydlig positiv trend, tack vare att jag inte säljer full position på en gång. För kaffe hade jag kunnat sälja köpoptioner med allt högre lösenpriser vartefter priset ökat och skaffat mig ännu bredare marginal till aktuell kurs. Som människa och placerare är det viktigt att förbehålla sig rätten att ständigt utvecklas och förbättra sina tillvägagångssätt. Att sälja optioner i omgångar är den senaste av mina förbättringar, som jag tror kommer ge god nytta för värdeutvecklingen i placeringsklubben.

Kaffetrenden är solklart positiv, och nästa steg för mig är att sälja säljoptioner och bilda en såld vagga. Denna gång kommer jag att sälja optionerna i omgångar. James Cordier och Michael Gross på OptionSellers.com argumenterar i deras senaste radioshow  för att Arabica kaffe med stor sannolikhet bör toppa i omkring nuvarande område, därför att produktionen av bönorna ligger på rekordnivåer och det utbudet måste närma sig marknaden inom kort, då förråden är fulla. Precis som WTI och Brent kan skilja sig rejält åt prismässigt under perioder kan vi alltså få se en delad kaffemarknad, där Arabica står still eller sjunker i pris medan Robusta fortsätter upp. Vädret under blomningssäsongen ser gynnsamt ut just nu, vilket ökar sannolikheten för god skörd av både Arabica och Robusta även nästa år. Så även om utvecklingen av kaffepriset gick min position emot har den fortfarande inte gått tillräckligt emot för att på allvar hota den vinst jag planerat att dra in. Det är finessen med att sälja optioner!

Kommentera

