Memorial Day – lugnet före stormen?

memorial-day-remember.jpg

På måndag firas Memorial Day i USA och handeln verkar redan gått på ledighet då volymerna är synnerligen blygsamma. Ett återkommande säsongsmönster är att börserna ofta sätter en toppnotering sent i maj eller början av juni, för att därefter röra sig sidledes under sommarmånaderna.  För mig som trendföljare är säsongsmönster intressant att känna till men inget jag vanligtvis handlar på. Undantaget är råvarumarknader som spannmål, där det är viktigt att känna till hur priset brukar uppträda i samband med skörd och nyplantering.

För S&P 500 är nivån 2100 (mätt med miniterminen ES) en tänkbar toppnivå för flera bedömare jag följer. Men som vanligt agerar jag på vad som sker och inte vad jag tror kommer att hända. Vi lär fortsätta få se oroliga rörelser i prissättningen på finansmarknader världen över, i takt med att centralbanker kommer med olika utspel och åtgärder. Ännu så länge är S&P 500 i positiv trend, och OMXS30 i negativ dito, och då agerar jag efter det.

Ett annat intressant säsongsmönster visar olja, som vanligen går upp under april och maj, inför den så kallade bilsäsongen på sommaren. Under höstmånaderna sjunker ofta priset tillbaka. Med tanke på den snabba prisuppgången i år finns här ett intressant alternativ att sälja köpoptioner i olja, där man kan få bra med premie även för höga lösenpriser som 70-75 dollar i december-optionerna.

Kommentera

