Ena benet i vaggan stängt

OMX STOCKHOLM 30 2016-05-24.png

Gårdagens kurslyft på börsen medförde förstås att priserna på säljoptioner sjönk. Några optionskontrakt säljoptioner i  optionsvaggan för OMXS30  jag tidigare sålt kunde köpas tillbaka redan igår, och alldeles nyss köpte jag tillbaka återstående kontrakt med vinst. Nu återstår en position i såld köpoption OMXS30 1430, vilken går upp i  pris i takt med att index stiger. Trendindikatorn visar fortsatt negativ trend för OMXS30 och index ligger fortfarande en bit från lösen, så för närvarande gör jag ingenting. Om index närmar sig lösenpriset eller trenden förändras blir det aktuellt att justera positionen.

Att sälja både köp- och säljoptioner i en så kallad vagga är ofta en attraktiv optionsstrategi. En nackdel är att man löper större risk att priset på den underliggande marknaden ska nå något av lösenprisen, varvid man behöver justera. För min del gäller att jag initialt säljer optioner med hänsyn till trenden, och sedan etablerar en vagga om index rör sig i en förmånlig riktning för den första positionen. Då får jag en bred vagga med stort avstånd mellan lösenpriserna och hög sannolikhet att båda positionerna ska kunna köpas tillbaka med vinst.

Ett positivt scenario för portföljen är att kurserna inom kort faller tillbaka och vi får en ny nedgångsfas i den negativa trenden. Då kommer jag att invänta tillfälle att sälja nya säljoptioner och etablera ny vagga. Ett sämre scenario är att kurserna fortsätter upp långt över 1400. Oavsett vad som händer har jag en plan som jag följer i alla lägen. Att sitta och önska kurserna upp eller ned och i huvudet börja räkna på vilka fina vinster man skulle kunna få är en säker väg till undermålig avkastning på sikt.

Kommentera

