Att valutasäkra i praktiken

När man placerar i utländska tillgångar uppstår alltid en valutarisk, då ens nationella valuta kan röra sig på ett sätt mot andra valutor som gör att placeringarna minskar eller ökar i värde. Om man ska försöka göra något åt detta faktum är inte glasklart. Hur valutor rör sig mot varandra är ett komplext mönster; om till exempel dollarn försvagas är det kortsiktigt negativt för en svensk som placerat i amerikanska aktier, men å andra sidan ger det amerikanska företag en ökad exportfördel som kan ge högre vinster och aktiekurser på längre sikt.

För Onsdagsfonden Good Options som handlar på amerikanska råvarumarknader med en tidshorisont på mellan två till sex månader är valutaeffekten påtaglig. Det är trevligt när dollarn stärks mot kronan med tre procent på en vecka som vi nyss fick uppleva, men surare när utvecklingen blir den motsatta. Över tid jämnar valutarörelserna ut sig, men en av hörnstenarna i min placeringsfilosofi är att värdeutvecklingen ska vara stabil. Då vill jag minimera risken för att valutakurser påverkar resultatet kortsiktigt. Därmed är beslutet givet, att valutasäkra, eller hedga, de amerikanska tillgångarna mot den svenska kronan.

dollar hedge

Men hur åstadkommer man det i praktiken? Det enklaste vore att sälja valutaparet USD/SEK på termin, men tyvärr är handeln i den marknaden väldigt illikvid. Ett kontrakt motsvarar ett underliggande på två miljoner SEK och det är också en svårhanterlig storlek. Det finns heller inga optioner att handla. Andra alternativ är finansiella produkter som minifutures, men är inget jag finner lämpligt. Här handlar man med en motpart i form av ett finansbolag istället för en marknadsplats, och det är en djungel av olika instrument, med varierande hävstång, löptider och stoploss-nivåer. Ett tredje alternativ är att ge sig ut på den internationella valutamarknaden, Forex, och sälja USD/SEK, men det är ytterligare en marknad att bevaka med sina villkor och handelsarrangemang.

Jag har hittat en i mina ögon gyllene medelväg och det är det amerikanska dollar-indexet. Här mäts den amerikanska dollarn mot en korg av internationella valutor: Euron, Yen, Pund, Kanada-dollar, Kronan och schweiziska franc. Om man studerar utvecklingen av dollar-index och jämför med priset på USD/SEK ser man övervägande likheter.

USDSEK  2015-10-23 US$ Index Full1215 Future 2015-10-23

Genom att sälja terminer i dollar-index kommer man uppenbarligen att gardera sig mot de stora rörelserna i USD/SEK. Ett kontrakt i dollar-index motsvarar 1000 dollar, så med en nuvarande kurs på drygt 97 säkrar man placeringar på omkring 100.000 USD om man säljer ett kontrakt. Denna marknad är likvid och jag kan handla den som vilken råvarumarknad som helst via min mäklare DeCarley Trading. Jag kommer därför inom kort att börja valutasäkra placeringsklubbens tillgångar i Onsdagsfonden Good Options på detta sätt. Följden blir att resultatet inte signifikant påverkas av en eventuell dollarnedgång. Det betyder förvisso också att jag inte heller får någon nytta av en fortsatt förstärkning av dollarn. Men fokus ligger på att dra hem vinster från sålda optioner och inte på grund av rörelser i USD/SEK.

7 thoughts on “Att valutasäkra i praktiken

  1. Får en känsla av att du och många ställer sig negativt till valutaeffekter. Precis som råvaror är ju detta något som inte strikt följer börsen så valutaeffekter behöver ju trots allt inte vara något dåligt utan är trots allt också en sak man kan tjäna väldigt gott på, och då i likhet med en del annat, oavsett om det går bra eller dåligt för börsen generellt sett.

    • Hej Nameless,

      I mina strategier vill jag tjäna pengar på att utnyttja trender i många marknader, ofta kombinerat med att använda optioner och terminer. Där har jag full kontroll med exit och annan riskkontroll, och den enda variabeln är priset på marknaden. Valutaeffekt är ytterligare en parameter som jag inte vill spekulera i indirekt. Jag gör det gärna genom att placera i till exempel EUR/USD, men vill inte att värdet av tillgångarna ska påverkas av variationer i växlingskurs. Därför vill jag så långt är möjligt eliminera valutaeffekten för Onsdagsfonden Good Options, så att resultatet inte varierar på grund av ännu en variabel. Det handlar också om att kunna ta ut sitt kapital när man vill, utan att behöva invänta ett mer gynnsamt valutaläge.

      • Jojo — jag förstår varför du gör som du gör. Jag pratade mer om att det verkade finnas, hos dig och andra, en negativ attityd mot fenomenet i sig.🙂

        Det skulle för övrigt inte vara möjligt för dig att byta tema för att förbättra prestandan på sajten lite? Det tema du kör nu är ganska tungdrivet.
        Se prestatest via Google Pagespeed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fonsdagsfonden.wordpress.com%2F&tab=mobile

      • Nejdå, jag är inte negativ till fenomenet i sig, men det är viktigt att vara införstådd med hur det kan inverka och planera om och i så fall hur man vill göra något åt det.

        Tack för återkoppling på sajten. Jag är ingen van utvecklare av webblösningar, men ska se om jag kan hitta något som passar bättre. Har du eller någon annan något förslag?

  2. Spanade runt på WordPress.com, men det är svårt att se vad som fungerar för just Onsdagsfonden tyvärr. Prova själv att förhandsgranska de olika som finns. De flesta är dock sisådär så du får förmodligen leta en stund…

  3. Ping: Att placera i råvarumarknader « Onsdagsfonden

  4. Ping: Plocka mynt framför ångvälten | Onsdagsfonden

Kommentera

