Onsdagsfondens nästa steg – sälja optioner i flera marknader

Sommartider ger möjlighet till reflektioner och tid för att undersöka nya möjligheter. Strategin med att utfärda, eller sälja, optioner baserade på OMXS30-index har verkligen visat sig fungera väl och jag har en tid funderat över hur jag kan bredda användningsområdet för att öka antalet möjliga affärer och därmed avkastningen, utan att tappa kontrollen över riskerna. Lösningen ligger i att handla på marknader som är mer eller mindre frikopplade från aktiemarknaderna: råvaror, valutor, räntor, ädelmetaller etc.

commodities_2

Jag har erfarenhet från att handla i dessa marknader sedan tidigare, då jag i Onsdagsfondens början placerade i CFD:s efter en trendföljande strategi. Jag övergav dem på grund av att trendföljningen inte fungerade tillräckligt väl, då jag hade för kortsiktig horisont (dagar) och en inte fullt utvecklad exitstrategi. Nu siktar jag på ett återtåg där jag kombinerar en mer långsiktig trendföljning med strategin att sälja optioner. Det ger mig fördelen att kunna placera så att jag bara är beroende av att kurserna inte går för mycket emot mig. Säljer jag en köpoption i olja så tjänar jag pengar om oljepriset ligger still eller går ned, men också om oljepriset stiger något. Kursen behöver alltså inte nå en viss nivå inom en given tid för att det ska bli en god vinst.

Framgångarna med Onsdagsfonden OMX gör att jag ser en stor potential med nya marknader, som har sin egen prisutveckling vilken påverkas mycket lite av hur aktiemarknaderna rör sig. Det är en äkta diversifiering, där tillgångsslagen har en svag koppling, eller korrelation, till varandra. Motsatsen är en aktieportfölj, där kurserna rör sig i princip som index.

För att kunna bedriva en seriös handel på råvarumarknaderna, som till stor del är baserade i USA, krävs det samarbete med en mäklare som öppnar upp den riktiga optionsmarknaden inom ”commodities” för mig. Där krävs en ordentlig informationsinhämtning och urval.

cftc

Sedan måste jag också kartlägga de säkerhetskrav och riskparametrar som gäller för varje marknad, precis som jag gjort för OMXS30. Vad jag hittills forskat fram ska säkerhetskraven vara betydligt lägre än för utfärdade aktie- och indexoptioner i Sverige, vilket bådar gott. På råvarubörserna har man nämligen kommit långt med att dynamiskt beräkna säkerhetskrav, med en algoritm som kallas för SPAN. För placerare innebär det mindre krav på kapital och därmed bättre möjlighet att använda det effektivt, vilket ökar avkastningen. Säkerhetskraven för indexoptioner på OMXS30 är i jämförelse klart högre, vilket ställer krav på större kapital. Jag ser det som en klar fördel att jag är erfaren med höga säkerhetskrav och därmed van vid att ha ordentliga marginaler i de positioner jag tar.

Mitt mål är att till hösten vara igång med några väl valda marknader att handla i och addera dem till Onsdagsfonden OMX, som jag kommer att behöva namnändra. Fokus ligger ju då på att sälja optioner i flera marknader. Syftet är att kunna öka avkastningsnivån och framför allt att ännu effektivare kunna uppnå den oavsett om aktiebörserna går upp eller ned.

2 thoughts on “Onsdagsfondens nästa steg – sälja optioner i flera marknader

Kommentera

