Veckorapport vecka 23 2015

svenska_flaggan

Glad Nationaldag! En tung avslutning på börsveckan drog ned Stockholmsbörsens OMXS30-index med -2.3% jämfört med stängningskursen förra fredagen. Sedan årsskiftet är uppgången +9.7%.

Onsdagsfonden OMX

För Onsdagsfonden OMX innebar veckan att en utfärdad köpoption kunde stängas vilket stärkte andelsvärdet med +0.5% till 208.06. Sedan årsskiftet har andelsvärdet ökat med +14.0%.

Onsdagsfonden PPM

Onsdagsfonden PPM är upp +11.4% sedan årsskiftet efter en vecka på – 2.0%. Inga fondbyten är aktuella.

Trendindikatorn

Trenden för OMXS30 enligt Onsdagsfondens trendindikator är fortsatt positiv. Utvecklingen för fler marknader finns redovisade på sidan Marknadstrender.

OMX STOCKHOLM 30 2015-06-05

Trendindikatorn visas med värdet 1 vid positivt trend, 0 vid neutral och -1 vid negativ börstrend.

Att den längre trenden för OMXS30 enligt trendindikatorn är positiv innebär att:

  • Det är grönt ljus för insättningar till placeringar i svenska aktier och aktiefonder.
  • Månadssparande lägger man i aktiefonden eller aktier.

Volatilitet

En titt på volatiliteten visar att Average True Range för OMXS30 steg något i veckan, och att det för kommande börsvecka skulle vara normalt med en rörelse på knappt +/-3.2% givet utvecklingen de senaste 12 veckorna.

OMX STOCKHOLM ATR 2015-06-05 30

Exit

Aktuell Chandelier-exit för Onsdagsfonden PPM är oförändrat 1553.75, vilket är 3.3% under veckans stängningskurs. Ingen ny högsta notering sattes och volatiliteten ökade.

En veckostängning under Chandelier-exiten innebär att man säljer av placeringen. Exitnivån flyttas upp i takt med högre högsta-noteringar och/eller lägre Average True Range (lägre volatilitet), men aldrig ned. Förr eller senare kommer alltså exitnivån att träffas vid en nedgång.

Om trendindikatorn slår om till negativ innebär det automatiskt en exit där Onsdagsfonden PPM säljer av aktiefonden och placerar i räntefonden.

Den stora bilden

Trendindkatorn för OMXS30 under de senaste 10 åren.

OMX STOCKHOLM 30 10 år 2015-06-05

6 thoughts on “Veckorapport vecka 23 2015

  1. Hej, jag är ny besökare här och har läst med stort intresse. Principen bakom ditt tänk verkar ju mycket förnuftig. Kruxet är förstås trendindikatorn. Det tycks (jag är ännu för oinsatt inom området för att kunna bedöma) som att du mycket öppet redovisar hur det analysen går till vilket borgar för möjlighet till kontroll av andra samt deliberation, vilket ju är mycket hedervärt. Jag har några frågor vars svar säkerligen finns på siten någonstans, men som bloggformatet gjort det lite svårt för mig att hitta.

    1) Alternativ: Placeringsklubb. Har du en ‘Onsdagsfonden OMX for Dummies’ någonstans, var först min första fråga. Men medan jag utvecklade den frågan så kom en förklaring neddimpande i form av ditt senaste inlägg. Så nu blir den frågan istället en annan. Om jag nu har förstått saken rätt är Onsdagsfonden OMX en placeringsstrategi – med indexoptioner – du använder för din placeringsklubb. Den är alltså inget jag kan själv följa ‘på avstånd’ så att säga. Stämmer detta?

    2) Alternativ: egen blandstrategi. Jag är mycket tilltalad av den enkla strategi du rekommenderar i ‘Spara i fonder – strategi för alla spartider’ (https://onsdagsfonden.wordpress.com/2014/06/27/spara-i-fonder-strategi-for-alla-spartider/). Givet att trendindikatorn är tillräckligt pålitlig verkar den ju klockren. Den är inriktad på det du kallar All In, dvs en fond i taget (aktie eller ränte beroende på läget). Jag undrar hur du ser på denna strategi i relation till den mera komplexa strategi du beskriver lite mera övergripande i ett annat inlägg (https://onsdagsfonden.wordpress.com/2014/10/01/den-adla-konsten-att-veta-nar-man-ska-salja-sina-aktier-och-fonder/). En del du skrivit (t ex https://onsdagsfonden.wordpress.com/2015/01/07/hur-hittar-man-de-basta-fonderna-2015/) tycks tala för att du tycker att den enkla strategin för de flesta av oss slår en mer komplicerad fondstrategi där man försöker följa olika marknader, ha en kombination av globalfonder och tillväxtfonder etc. Stämmer detta?

    Fråga 2 i synnerhet kanske är för komplex fråga för ett kommentarssvar, men jag tänkte att du kanske skrivit om just detta någonstans i bloggen du kan hänvisa mig till. Om jag nu inte fattat saken helt rätt, för då är det ju enkelt.

    Tack för intressanta och tänkvärda inlägg!

    • Hej Niklas,

      Tack för en välformulerad och intressant kommentar, roligt med positiv återkoppling. Det är rätt som du säger att placeringarna i placeringsklubben, som görs baserat på strategin Onsdagsfonden OMX, inte kan följas annat än resultatmässigt.

      Vad gäller egen blandstrategi, eller äkta aktiv förvaltning som jag gillar att beskriva det som, så tror jag absolut trendindikatorn är en god hjälp för att placera i harmoni med marknaden över tid. Däremot tycker jag inte man ska ge den för stort utrymme, det är ändå endast en indikator som försöker kvantifiera en väldigt komplex prisbildningsmekanism. Trender är något jag förstår ursprunget till och logiken bakom och därför är trendföljande strategi något som passar mig. Det finns många andra ansatser, och man bör välja en som känns bra för en själv. Men oavsett vad man väljer så är indikatorn inte det överordnade. Istället är det exits, alltså när man kliver ur. Båda delarna behövs, men utan att veta när du ska sälja är det ingen idé att köpa. Att sälja baserat på en trendindikator kan leda till onödiga förseningar, vilket är något jag noterat de senaste åren. Därför kompletterar jag nu alltid med exitmetod. Har man väl en sådan kan man använda vilken metod för köp, så kallad entry som helst, även slumpen, bara den ger möjlighet att gå in igen efter en exit.

      Enkelhet har ett värde i sig, och då aktier som tillgångsslag rör sig i princip lika världen över sett över tid så ser inte jag det stora värdet i att ha en massa marknader man placerar i, givet de valutaeffekter och avgifter man åker på. Men även här beror det förstås på eget tycke och smak. Jag föredrar en svensk aktiefond och en svensk korträntefond, då jag har full kontroll över prisutvecklingen, känner marknaden och undviker valutaeffekt. Vill man arbeta med flera marknader bör man lägga en hel del energi på så kallad position sizing: hur mycket ska man satsa i varje marknad. Bäst blir det om man kan utgå från hur mycket av kapitalet man vill riskera per marknad och anpassar insatsen efter det.

      Som alla människor förbehåller jag mig rätten att ständigt utvecklas, och under de år jag drivit Onsdagsfonden har jag fått anledning att revidera en del saker jag tidigare sett som sanningar eller haft som uppfattningar och som färgat mina inlägg. Egentligen är det inget fundamentalt som ändrats, men att ge exits mer utrymme i placeringsstrategi för fonder är en sådan ändring baserad på historisk observation. Att fokusera på en marknad istället för att handla på fler är en annan.

      • Tack för ett (blixt)snabbt och informativt svar. Mycket intressant. Orsaken till att jag hittade till din site är att jag funderar på att sätta alla mina aktiefonder i räntor under sommaren, eftersom denna period verkar ha svag utveckling generellt. Jag har funderat på det i några somrar men aldrig slagit till riktigt, av någon anledning (allmän lathet och specifik osäkerhet, sannolikt). Efter lite googling hittade jag hit. Mycket spännande läsning, som sagt.

        Jag gissar att det du beskriver som exitstrategi är vad du tillämpar på din Onsdags-PPM (och förklarar här: https://onsdagsfonden.wordpress.com/2014/11/23/dra-nytta-av-marknadens-svangningar/). Om jag skulle vilja prova det, har du skrivit om verktyg för hur detta ska gå till som man kan använda sig av? Kanske t om vilket X du använder i “X * ATR från den högsta kursnoteringen sedan jag köpte aktien”? Om inte, kanske ett uppslag till ett framtida inlägg?

        Återigen ett stort tack för din intressanta blogg!

      • Helt rätt om exitstrategi. Du gör beräkningen enkelt i Excel eller motsvarande, där du efter varje vecka matar in eventuellt ny högsta notering sedan köp, senaste värde på volatiliteten mätt i ATR över 12 veckor och sedan beräknar exiten till högsta notering minus faktorn * ATR. Om det nya värdet är högre än föregående veckas exitnivån uppdaterar du exitnivån, annars är den oförändrad.

        Faktorn X sätter jag för Onsdagsfonden PPM till 2.25. Inte för att det är något särskilt med just den siffran, men jag tycker att det ger en bra balans mellan att ge kursen utrymme att svänga samtidigt som jag inte förlorar för mycket vinst. Ju högre faktor, desto mer utrymme ger du kursen att röra sig, men då riskerar du också att förlora mer innan du kliver av. En teknik som man med fördel kan använda sig av är att minska värdet i takt med att den upplupna vinsten ökar. Kanske går man ner till 1.75 när man uppnått 10% vinst, 1.5 vid 20% och 1.25 vid 30%. Då lämnar man tillbaka mindre och mindre ju bättre det går. Alla dessa siffror utgår från veckodata. Vill man arbeta med dagsdata bör man fundera på att dubbla faktorn för att ta hänsyn till det högre dagliga bruset.

        Glöm inte att en exit inte är ett ställningstagande till marknaden, det är ett skydd av ditt kapital. Du bör ha en entrymetod som snabbt låter dig köpa igen efter att du klivit av, om kursen fortsätter uppåt.

      • Tack igen för svar. Det låter ju mycket sunt det där, och låter ju som något klippt och skuret för ett tämligen enkelt program. Känner du till något sådant på marknaden, kanske t om något som kan hämta fonddata så att man kan få automatisk varning o dyl, eller är det excel som är kung här för tillfället?

        Ytterligare en fråga (känner mig enormt frågvis plötsligt): den ”blandfondslösning” du via all-in-strategin rekommenderar är ju den du har som PPM-lösning. Hur kommer det sig att du inte också anger den i dina fondstrategier som lösning för ‘vanlig’ fondhantering i tillägg till den mera komplicerade – och i jämförelse icketransparenta – placeringsklubbsstrategien? Är det något finstilt jag missar här?

      • Kolla kommentaren från fredrikpersson91 i det här inlägget: https://onsdagsfonden.wordpress.com/2015/06/04/all-in-pa-borsen-sa-lange-du-har-en-strategi/
        Där ger han en länk till ett Google-kalylark han skapat med Onsdagsfondens trendindikator.

        När man arbetar med veckodata och har ett begränsat antal marknader tycker jag manuell uppdatering funkar fint.

        Vad gäller blandfondslösning och Onsdagsfonden PPM så är det rätt att de är i huvudsak lika. Men i Pensionssystemet kan man ju använda Avanza Zero trots större kapital. Jag kan nog skriva lite tydligare under Placeringsstrategier, så att det framgår att blandfondsstrategin är generell, och Onsdagsfonden PPM ett exempel på tillämpning av den generella strategin.

        Onsdagsfonden OMX placeringsstrategi är mindre transparent, absolut. Det har att göra med att den innehåller en del egenutvecklad metodik som jag på sikt hoppas få användning för i en professionell fond. Delägare i placeringsklubben får dock en mer detaljerad beskrivning av reglerna i strategin.

Kommentera

