Håll fast vid placeringsstrategin – i alla väder

Stockholmsbörsen, i likhet med de flesta av världens börser, har fallit som en sten de senaste veckorna, efter att tidigare ha satt en ny toppnotering. Nu är det inte lika kul för många att logga in på depån eller ISK och se utvecklingen. Negativa känslor bubblar upp till ytan och besvikelsen över att sparade pengar sjunker i värden skapar oro och frustration, vilket lätt slår över i förhastade beslut.

Businessman at the park with tablet sitting on a bench.

Det är av denna anledning som det är så viktigt att ha en placeringsstrategi, som bland annat talar om när man ska sälja, och hur mycket man ska ha riskerat för att inte nu sitta med en klump i magen. För Onsdagsfonden har jag som bekant en exitnivå som nu med stor marginal har underskridits. I min strategi ingår dock att endast agera på veckodata, vilket innebär att jag inte vidtar några åtgärder förrän efter att börsen stängt på fredag. Vissa gånger kommer det att i efterhand visa sig vara en mindre lyckad tajming, till exempel som det ser ut nu, men andra gånger kommer det att ”rädda” en placering från att säljas av för tidigt. Om det blir det ena eller det andra är inte särskilt intressant, på sikt tenderar det att jämna ut sig med plus och minus. Det väsentliga är att ha en strategi för att skydda sitt kapital och följa den, oavsett marknadsutveckling.

Strategier ska man förstås regelbundet utvärdera och vid behov justera, men man får inte luras in i att göra det för ofta. Det är viktigt att ge strategin tillräckligt med tid för att prövas under verkliga omständigheter. Märker man systematiska negativa sidor av strategin gör man något åt det i lugn och ro och ger sedan ändringen tillräckligt med tid för att visa vilket resultat den ger.

Vi är nu inne i vad som definitivt är mer än en vanlig rekyl för OMXS30, en så kallad korrektion. Indexet närmar sig 10% från toppnoteringen på 1720, vilket är 1548. Det är ingen magisk nivå, men intressant för att bedöma magnituden av rörelserna. Fortfarande är Stockbolmsbörsen med god marginal på plus för året. Kurserna har rasat väldigt snabbt, precis som de gjorde i oktober och många börjar pratat om översåld börs. Kom ihåg att börsen drivs av mänskligt flockbeteende, så det finns inget som automatiskt gör att det måste börja gå upp för att det nu gått ned mycket på kort tid, lika lite som det omvända. Hur det blir med börsen den närmaste veckan, månaden, kvartalet eller året är i vanlig ordning omöjligt att veta och därmed lönlöst att lägga energi på för att besluta om sina placeringar. Följ istället din placeringsstrategi och låt den göra jobbet. Det kan också vara intressant att studera lite om frekvensen av börsnedgångar historiskt. Statistik är statistik och inget som förutsäger framtiden, men man kan konstatera att en nedgång på 10% är inget att direkt förvånas över.

stock market decline frequency

12 thoughts on “Håll fast vid placeringsstrategin – i alla väder

  1. Jag uppskattar verkligen din blogg, men har en fråga. Du beskriver din trendindikator så här: ”Trendindikatorn visas med värdet 1 vid positivt trend, 0 vid neutral och -1 vid negativ börstrend.” Men jag saknar information om hur värdet beräknas.

    • Tack Torbjörn! Trendindikatorn är en väl bevarad hemlighet som jag inte kan dela med mig av, då skulle jag förlora min konkurrensfördel… 😉
      Nej, skämt åsido, det är inga märkligheter, men den baseras på Daryl Guppys GMMA (Guppy Multiple Moving Averages) och innehåller alltså ett knippe glidande medelvärden där man studerar hur de rör sig relativt varandra. Jag avgör trendläget efter givna regler, som jag kodat in i ProRealTime. Inom kort kommer ett inlägg om reglerna för trendindikator, tillsammans med koden jag skrivit.

  2. Jag läser här ofta och tycker att du uttalar dig väl. Eftersom jag har en liknande hållning finns en risk för ”conformation bias”, dvs att jag läser sådant som bekräftar min egen uppfattning. Men det är en risk som jag får ta.

    En väldigt bra generell säljregel är att vid minsta tveksamhet sälja hälften av sina positioner. Oavsett hur utvecklingen blir sedan kan man inte bli direkt missnöjd med sin åtgärd. Jag själv sålde hälften i ett ganska tidigt skedde under nuvarande ”ras”. Det har gett mig lite extra tid att fundera på resten. Och alla kommande nedgångar drabbar mig bara till hälften!

    • Hej Nils,

      Det var länge sedan, trevligt att höra ifrån dig! Jag gör en insats för att vi båda ska undvika confirmation bias och argumenterar emot din regel att sälja hälften. Det är en så kallad ”scaling out” strategi, som många tillämpar just för att den ger ett skydd om kurserna går ens placeringar emot. Men scaling out för med sig nackdelar, till exempel att du har störst placering när din risk är som störst, och minst placering när vinsterna är som högst. I det långa loppet är min uppfattning att en sådan strategi kommer att ge sämre resultat än att sälja hela positioner. Jag hittade en bra artikel på nätet som tar upp ämnet: http://www.rightline.net/education/battle-of-exit-strategies.html

      • Det är bra att du biter emot! Jag vinner inget på att bli klappad medhårs.

        Att sälja allt är bra om nedgången fortsätter. Att sälja hälften är bra om nedgången är tillfällig, tänker jag. Eftersom man aldrig vet hur nedgången kommer att utvecklas blir en halvering av positionerna en kompromiss. Men då kan man kanske gå på lite snabbare signaler. Jag tänker mig att man säljer i två steg, 50% + 50%, inom en kort period.

        Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll hur man gör. Det viktiga är ATT man gör. Jag hittar inga riktigt bra argument för att ”min” metod skulle vara bättre än din, annat än att det ”känns” bättre på kort sikt.

  3. Mycket intressant det här – bra inlägg! Jag håller på att testa SMA50/EMA12 på OMX30 och veckovis som jag skrivit om här i kommentarfältet tidigare. Just nu är det långt ifrån att ge säljsignal (den metoden är ganska trög vilket är bra för att slippa falska signaler men dåligt vid snabba nedgångar).

    Det jag undrar är vilken metod du använder för att ”gå in igen”.
    Kanske kommer i nästa inlägg då?
    Hälsningar Björn

    • Metoden för ”återinträde” är enkel: om trendindikatorn visar positiv trend två veckor efter det att jag klivit ur så går jag in igen!

  4. Tack för dina analyser, jag följer dem varje vecka. Jag vet inte om mina tankar på ämnet tillför något men jag luftar gärna ändå. 🙂 Min strategi inför denna nedgång var att hålla ett öga på stödlinjen i den här konsolideringen vi dragits med några månader. När den bröts så gick antingen sålde jag eller så gick mina stoppar in. Samtidigt blankade jag ett par-tre aktier som såg intressanta ut + omx.

    Nu kanske man behöver var lite snabb på hanen för att få ihop detta och det rimmar inte så mycket med långsiktigheten som diskuteras här. Men vad som var långsiktigt i resonemanget är den långa trenden vi drogs med innan nedgången. Hade man ett öga på den så kunde man se att den byggde upp till ett ev kraftigt upp- eller nedbrott. Samtidigt hade jag letat upp några blankningsprospekt ifall det skulle bli aktuellt.

    På grund av att jag inte är något proffs utan endast en intresserad amatör lyckades jag kapa mina förluster och komma relativt oskadd igenom denna korrigering (än så länge). Proffset hade väl gått plus. 🙂 Jag gick marginellt minus.

    Lycka till framöver!

    • Hej Andreas,

      Alltid intressant att höra hur andra tänker! Tack för en spännande inblick i hur du resonerar. Vad gäller långsiktighet så är det något jag ofta är kritisk mot, då dess förespråkare ofta hävdar att man ska sitta still i båten, ha is i magen och ligga kvar oavsett vad. Det är för mig usla råd som ger en stor risk för dålig avkastning och svårighet med att kunna ta ut kapitalet när man själv vill. Hur man kommer fram till sina exitbeslut kan se väldigt olika ut, och det finns plus och minus med allt. Ingen metod fungerar perfekt i alla lägen, men har man bara en exitstrategi så har man gett sig själv ett riktigt bra läge att skydda sitt kapital. Det gäller sedan att också ha en bra metod för att åter kliva in, så man inte missar en kraftig uppgång bara för att man klev av en mindre korrektion.

      Att klara sig med litet minus vid en större nedgång är ett mycket bra betyg. Endast högmodiga satsar på att gå plus i alla lägen, och då väntar oftast fallet bakom hörnet.

  5. Ping: Grekland, börsras och placeringar « Onsdagsfonden

  6. Hur skulle du agera om scenariot från svarta måndagen 1987 upprepas? Ett fall med över 20 % på en dag. Skulle du verkligen vänta till veckostängning med att sälja av då?

    • Wester,

      Bra fråga, och jag är faktiskt inte helt säker på svaret. Så kallade svarta svanar tillhör spelet, och även om jag hade någon exit som aktiverades vid kraftiga fall är det inte givet att jag skulle komma ur på en vettig nivå under en sådan dramatisk dag. I dagsläget behåller veckostängningen, men kommer jag fram till en sund exit som kan skydda från kraftiga nedgångar kommer jag definitivt att komplettera med den.

Kommentera

