Bli inte rädd för att börsen svänger

olyckskorpar

Ännu en gång darrar börsen till ordentligt, och genast kommer olyckskorparna och kraxar om det förestående raset. Om det nu blir en fortsatt uppgång, paus eller nedgång vet ingen med säkerhet. Det är heller inget vi kan påverka. Vad vi kan styra är den plan vi ska ha för varje placering, som säger när vi ska kliva ur och när vi ska gå in igen.

Många som förkastar egen aktiv förvaltning likställer det med en fåfäng jakt på att tajma marknaderna, att försöka pricka börsens toppar och bottnar. Det ger en i mitt tycke en orättvis bild av en placerare som nervöst bevakar sina fonder och aktier och är beredd att trycka på säljknappen så snart kursen går ned lite grand. Den nervöse placeraren är i själva verket oftast den som inte har någon plan och som förgäves försöker hitta förklaringar till hur kurserna rör sig och förutsägelser om hur det ska gå framöver.

nervös investerare

Ofta söker man stöd för sin egen uppfattning hos andra, i forum, i vänkretsen eller hos sin bankrådgivare (försäljare). Det slutar ofta i frustration och obestämdhet och skapar en bra grogrund för att fatta beslut i affekt. Det är enligt mig ett tungt vägande skäl till att många placerare köper dyrt och säljer billigt.

För min del är exits mina bästa vänner i placeringsstrategin. Tack vare dem kan jag navigera på både lugna och stormiga börshav. Volatilitet, eller svängningar i kursutvecklingen, är inget som skrämmer mig. Ju högre volatilitet, desto mer marginal till mina exits. Alltså krävs då mer kursrörelse innan jag kliver av. Det är att dra nytta av marknadens svängningar.En normal rekyl på 5% i början av en placering ska vanligen inte leda till att jag går ur. Jag agerar inte heller på enskilda dagar utan använder veckodata för att se den stora bilden och komma undan risken att agera överspänt och tolka in alltför mycket i en eller två börsdagar som kanske bara var en naturlig rörelse efter ett par starka uppgångsdagar.

Värt att notera är också att vi hittills i år i stort sett inte haft en enda rekylperiod då kurserna backat med omkring 5%. Ett normalt börsår innehåller tre sådana. Vi har också haft en uppgång hittills i år på 15% även efter dagens branta fall. Nivåer att bevaka, förutom våra exits förstås, är 10% fall från toppnivån (ca 1548 för OMXS30) och nivån vid årsskiftet (1464). Inte för att börsen ska gå dit och sedan vända med någon större sannolikhet, utan för att de markerar gränserna för en normal korrektion till en mer anmärkningsvärd sådan. Jag kommer dock inte att ta några negativa/korta placeringar innan trendindikatorn signalerar att börsen förefaller vara i en nedåtgående trend.

Kommentera

