Rädda dina pengar…

… men gör det på rätt sätt.

livboj

Börsbågen är hårt spänd efter en långvarig uppgång som accelererat de det senaste halvåret. Jag är övertygad om att många sitter med fina vinster på sitt sparande, men också om att många funderar på om det är läge att sälja, ”dra ned på risken”, eller om man ska sitta kvar. Det finns gott om åsikter om börsen ska falla eller fortsätta uppåt, och argumenten staplas mot varandra. Vid en nedgång som igår höjs genast temperaturen i diskussionerna och villrådigheten ökar. Därför är det så viktigt att ha en plan från början om hur man ska agera beroende på vad som händer. Självklart kan man göra som sparekonomer och andra experter brukar råda, spara långsiktigt och se månadssparandet som din väg genom stormiga börstider. Men för oss som sett hur kapital försvinner och avkastningskurvan sänks efter ett par ordentliga börsnedgångar är det vettigt att försöka skydda vårt sparande. En nedgång på 50% kräver 100% uppgång för att man ska vara på +/- 0!

Att skydda sitt kapital handlar inte om att pricka bottnar och toppar, om att vara synsk eller sälja så fort börsen går ned, även om Claes Hemberg på Avanza försöker få dig att tro det. Det du behöver är en:

  • exitmetod som klart och tydligt säger när du ska sälja dina placeringar i akter och aktiefonder
  • entrymetod som lika klart meddelar när det är grönt ljus för att köpa in sig igen
  • mental förberedelse på att sälja och köpa för hela ditt kapital, ibland flera transaktioner på kortare tid

Givetvis behöver du också bra val av fonder eller aktier. Konsultera mer än gärna Hembergs blogg i det fallet, han har många bra råd!

Jag använder enkla trendföljande indikatorer som glidande medelvärden över veckodata, vilket ger en fin bild av de stora rörelserna. Men indikatorns styrka ligger främst i att avgöra när man ska vara placerad i börsen och när man ska stå utanför. För att förvalta befintliga placeringar på börsen använder jag min exitmetod, där jag studerar hur mycket börsen svänger, den så kallade volatiliteten. Ju större svängningar, desto mer utrymme ger jag mina placeringar innan jag agerar, och omvänt. Just att hålla det enkelt har ett värde i sig, att du förstår signalerna som genereras och därför enklare kan agera på det sätt som krävs.

Det finns många som vill hävda att de har en fantastisk vass indikator med hög träffsäkerhet, men sanningen är att alla trendföljande indikatorer har en rätt medioker träffsäkerhet. Ju snabbare de ger signal, desto fler falska signaler kommer att uppstå.

superindikator

Att man kan visa upp historiskt väldigt fina resultat säger inte mycket om hur det kommer att fungera i framtiden, det kan tvärtom vara så att man optimerat indikatorn baserat på historisk data på ett sätt som gör att den fungerar riktigt dåligt de närmaste åren. Det finns ingen anledning att betala för någon supertrendindikator, när du lika gärna kan konstruera en själv med glidande medelvärden eller trendlinjer i något av de gratistjänster som finns tillgängliga idag. Inte heller Onsdagsfondens trendindikator är något speciellt, utan styrkan ligger i min strategi som är byggt kring den.

4 thoughts on “Rädda dina pengar…

  1. Började aktie- och fondspara förra året (Juni -2014) och har nu ca 250 000:- (investerat 205 000:-). Ganska fin uppgång mao.
    Men nu funderar jag på att ”fega”, lägga pengarna i långa räntefonder (rätt eller fel) och vara fullt nöjd med den uppgången. För att sedan invänta och köpa billigare. Eller ska man köra ända in i kaklet och tro att börsen går bra ett tag till, för att sedan ta smällen? Mitt mål med sparandet är ett snitt på 10% årligen.

    • Hej Erik,

      Min rekommendation är att ha en exitnivå där du säljer av om kursen går under. Chandelier-exiten som jag använder tycker jag mycket om, men det går att använda enklare exits, till exempel 10% under nuvarande nivå. Nu när du sitter med en fin vinst skulle jag också fundera på att använda en liten snävare exit, till exempel 5-7% under kursen. För att vinsterna ska få chansen att fortsätta växa måste man vara beredd att lämna tillbaka en del av dem.

      Ditt avkastningsmål är högre än vad börsen i snitt ger sett över tid, så du måste förvalta aktivt. Då tycker jag att exits är det bästa att lägga kraft på, tillsammans med entry så du kan ta positioner igen när omständigheterna är de rätta. Vidare bör du också fundera på vad du handlar i och hur mycket du satsar i varje placering.

    • Vill bara instämma med hipshot, men också understryka att du måste vara beredd att ”ge tillbaka lite” också.

      Bara för att du gått upp säg 15% se inte dessa 15% som vinst utan tänk istället att kanske 10% är vinst och 5% av dessa utgör ren risk som du bör kunna vara beredd att förlora på någon dag eller två.

Kommentera

