Dra ned på risken

Nu i tider av börsuppgång är det ju inte så stort intresse för hur man skyddar sitt kapital, det handlar mest om vilken aktie eller fond man ska köpa, och ofta också om man vågar köpa nu när börsen stigit så mycket. Därför är det skönt att se bloggkollegan Spartacus ta upp ämnet riskhantering och poängtera hur det faktiskt är något vi kan påverka, tills skillnad från hur börsen kommer att röra sig framöver.

Risk

Men hur hanterar man sina risker då? Det finns väldigt många uppfattningar om det, liksom åsikterna om vad risk egentligen är går isär. För min del är det enkelt: risk är vad jag riskerar att förlora om utvecklingen går mig maximalt mot. Köper jag en aktie eller aktiefond och lägger den i byrålådan är min risk lika med mitt satsade kapital. Många råd om riskhantering handlar om att dra ned på risken genom att sälja av aktier/fonder med hög risk och köpa alternativ med lägre risk.

fonder_risk

I dessa tankar om diversifiering, tillgångsfördelning och ombalansering är det väldigt lätt att gå vilse och inte se skogen för alla träd. Hur ska jag kunna bedöma vilken fördelning mellan olika fonder som är den bästa för mig och den risk jag tolererar samt de mål jag har för mina placeringar? Jag vill därför slå ett slag för ett enklare alternativ som tar sin utgångspunkt i att begränsa förluster och låta vinsterna växa, nämligen att arbeta med exits.

För en medelsiktig placerare är en lämplig exitmetod att sälja av en fond eller en aktie om värdet sjunker med 10% från högsta kurs sedan köp. Köper du en aktie för dagshögsta 100 kr så säljer du av med förlust vid 90 kr. Om kursen stävar på uppåt och når 175 kr så är din exit 157.5 kr. Du är alltså beredd att ”lämna tillbaka” 17.5 kr i orealiserad vinst för möjligheten att hänga med på en fortsatt kursökning. I detta exempel säljer vi aktien då en stängningskurs noterats på 153, alltså under aktuell exit.

exit

Är då skillnaden mellan min inköpskurs och första exit, 10 kr per aktie, min risk då? Nej, risken beror förstås på hur många aktier du köper. Det är här den viktiga ”position sizing” kommer in, eller money management som många slarvigt brukar beteckna det. Hur många aktier eller fondandelar ska jag köpa? Det finns många sätt att avgöra det på. Ett av de mest effektiva är att bestämma vilken andel av ditt kapital som du kan tänka dig att förlora om en aktie eller fond skulle gå maximalt dåligt.

Säg att du har ett kapital på 100 000 kr. Om du kan tänka dig att tappa 1% av det om ditt planerade inköp i fonden A eller aktien B går fel, och tillämpar 10%-exiten, så kan antalet aktier du köper beräknas som 0.01*100 000 / 0.1*ingångskurs. Vid en kurs på 100 kr kan du köpa 100 aktier.Går kursen ned till 90 kr så säljer du och har förlorat 1 000 kr, eller 1% av ditt kapital. Se där ett professionellt sätt att vikta din portfölj, istället för primitiva metoder som att dela upp kapitalet i lika stora tårtbitar. Du har fått en riskbaserad position sizing!

Men du kan förstås ändå köpa många olika aktier och fonder, och riskerar du i varje köp 1% av ditt kapital kan det snabbt bli utraderat om kurserna viker. Därför är det också nödvändigt att ha kompletterande begränsningar, till exempel att aktuella aktieplaceringar tillsammans inte får utgöra en risk som utgör mer än 5% eller 10% av kapitalet. Lägger du allt ditt kapital i en aktie eller aktiefond, som jag gör i Onsdagsfonden PPM, blir din risk lika med din exitnivå, 10% med exemplet ovan.

Det finns många olika strategier för exits och position sizing, och jag rekommenderar att att lägga tid och kraft här istället för att försöka hitta den bästa aktien eller lämpligaste köptillfället. Fokusera på det du kan påverka istället för det du bara kan hoppas och tro på, precis som Spartacus skriver. Chandelier-exits, volatilitetsbaserade exits, exits som snävas till i takt med att den orealiserade vinsten ökar, etc. Varianterna är många, men det är gradskillnader av den viktiga principen att arbeta med exitmetod för att skydda ditt kapital och samtidigt ge det möjlighet att växa. Glöm inte bort att en förutsättning för framgångsrika exits är att du har ett sätt att åter köpa in dig i aktien eller fonden. Exits är inte att hissa en pestflagga, bara ett sätt att signalera rött ljus. Därefter krävs något som tänder den gröna lampan igen.

trafikljus

Kommentera

