Trendföljning ute i vida världen

Att följa trender kan man göra på varje marknad som har ett någorlunda väl fungerande system för att matcha köpare och säljare, där båda sidor har någorlunda rättvisa förutsättningar att lägga ordrar. Jag går denna gång inte in på diskussionen om så kallad högfrekvenshandel och hur vissa aktörer köper sig fördelar. I veckorapporterna redovisar jag hur trendindikatorn ser ut för ett antal marknader. Jag har fått önskemål om att lägga till fler, och då framför allt olika börser runtom i världen. Det är förstås något jag gärna vill infria.

global_markets

För även om aktievärderingar globalt blir allt mer sammankopplade och rör sig mer eller mindre samfällt finns det förstås alltid börser som går bättre eller sämre än det globala snittet. Vill man placera i flera börser är mitt råd att dela in aktieportföljen i delar och använda tekniken med exits och riskkontroll för att styra hur mycket du ska köpa för i varje marknad. Mer om detta i kommande inlägg. Tänk också på valutaeffekten som alltid tillkommer för placeringar i utländska marknader, och de generellt högre avgifterna i fonder och transaktionskostnader.

Problemet med analysverktyget ProRealTime jag använder mig av idag är att det saknar många av de stora världsbörsernas index i kursdatabasen. Istället får man använda sig av så kallade ETF:er (Exchanged Traded Funds) och andra ”konstgjorda” index som ska skugga den underliggande marknaden. Det gör att man inte får den perfekta kopplingen till det underliggande indexet, men å andra sidan handlar trendföljning om att se de stora dragen, inte om att grotta ned sig i enskilda datapunkter.

Så här ser trendindikatorn ut för några stora börser världen över, med kursdata från en matchande ETF. Kom gärna med förslag på andra marknader, eller ETF:er som i ert tycke bättre följer börsindex.

Världen: iShares MSCI World (URTH)

ISHARES MSCI WORLD INDEX FUND 2015-03-13

Brasilien: iShares MSCI Brazil Capped (EWZ)

ISHARES MSCI BRAZIL CAPPED INDEX FUND 2015-03-13

Ryssland: iShares MSCI Russia Capped ETF

ISHARES MSCI RUSSIA CAPPED ETF NEW 2015-03-13

Australien: iShares MSCI Australia (EWA)

ISHARES MSCI AUSTRALIA INDEX FUND 2015-03-13

Indien: iShares India 50 (INDY)

S&P INDIA NIFTY 50 INDEX FUND 2015-03-13

Kina: iShares MSCI China ETF

ISHARES MSCI CHINA ETF 2015-03-13

Japan: iShares MSCI Japan (EWJ)

ISHARES MSCI JAPAN INDEX FUND 2015-03-13

Sydafrika: iShares MSCI South Africa ETF

ISHARES MSCI SOUTH AFRICA INDEX FUND 2015-03-13

17 thoughts on “Trendföljning ute i vida världen

  1. Hej hipshot,

    Fantastiskt bra blogg du driver.

    Jag ska testa ditt koncept på OMXS30, med Avanza Zero / räntefond eller ligga cash, beroende på trend. I nuläget är det ju väldigt enkelt att se trenden för just denna strategi – pilen på förstasidan. Kan du SNÄLLA på samma sätt lägga till en pil för värdsindex? Jag skulle vilja testa denna strategi även med en globalfond. Delar gärna med mig av erfarenheterna när det gått ett tag. Den ETF du listar i detta inlägg funkar säkert utmärkt.

    • Hej Henrik,

      Stort tack! Du har en intressant blogg också, som nu är med i min blogglista.🙂
      Jag ska ta mig en funderare på en vettig visualisering för trendläget för OMXS30 och världsindex. Låter mycket intressant att få ta del av dina kommande erfarenheter.

      • Stort tack för ”puff” och för att du kollar på detta! Jag tittar på en strategi där del av det investerade beloppet ska ligga i ”high performers”, typ senaste månadens topp 3-fonder, som ses över varje månad. Att komplettera det med veckovis uppdateringar, och köp/sälj av fondandelar, för OMXS30 och ett globalt index, vore jättekul också. Så blir det lite mer action i fondsparandet, och förhoppningsvis bättre utdelning!

        Det känns inte helt klart – pilen du har på förstasidan, hur ofta uppdateras den och vilken/vilka dagar i veckan? Det är ju den jag tänkt följa🙂

        Henrik

      • EDIT: Där var den ju! Snyggt!

        Min andra fråga kvarstår: hur ofta uppdateras pilens riktning, och vilken/vilka dagar i veckan?

      • Hej Henrik,

        Jag använder trendindikatorn nästa uteslutande på veckodata, och därför uppdateras alla värden efter avslutad börsvecka, det vill säga någon gång under helgen. Ett tecken på att trendindikatorn är uppdaterad är att veckorapporten publicerats på bloggen. Jag bekymrar mig med andra ord inte alls om utvecklingen under veckan, utan bara om veckans stängningskurs, högsta/lägsta nivå samt volatiliteten.

      • Tack! Smart – då kan man strunta i att logga in på avanza under veckan, och ta eventuella bytesordrar till lördagskaffet istället🙂

      • Haha, japp, det är ett bra sätt att se det på!🙂
        Trendföljning fungerar enligt min erfarenhet bättre ju mer man zoomar ut från prisutvecklingen. Under minuter, timmar och dagar handlas aktier upp och ned av en mängd olika orsaker, baserat på mänskligt agerande som styrs av girighet, rädsla, fåfänga och flockbeteende. Det är ett marknadsbrus som är svårt att analysera och där framför allt det finns många aktörer med algoritmer och blixsnabba förbindelser till handelsplatserna som har avgörande fördelar.
        Tittar man på veckodiagram så ser man mer tydligt de stora dragen och kan fånga de mer betydande kursrörelserna, utan att fastna i ett alltför navelskådande analyserande av vad kurserna är på väg just nu. Där har också algoritmer och snabba kommunikationer ett klart begränsat värde. Nu är ju förvisso trendindikatorn också en algoritm, men den försöker inte förutsäga prisutvecklingen utan visualisera i vilken riktning kurserna har rört sig och visa på sannolikhet för fortsatt utveckling.

    • Jodå, om responsen blir fortsatt positiv ska det nog finnas kraft att publicera dessa diagram.🙂

  2. Hej! tack för fina diagram. Vad använder du för kod för trendindikatorn i ProRealTime?
    Tack på förhand

Kommentera

