Det är svårt att sia, särskilt om framtiden!

I torsdags var det många som slog på trummorna för en köpsignal i Stockholmsbörsens OMXS30-index, när det passerade och stängde över ett så kallat motstånd på ca 1410. Kurserna fortsatte också vidare uppåt, men har hittills denna vecka gått ordentligt tillbaka och befinner sig nu åter under motståndsnivån. Läser man tekniska analyser om börsen vimlar det av stöd- och motståndsnivåer som man ska bevaka, men frågan är om och i så fall hur man i praktiken kan använda dessa nivåer för sina placeringar.

OMX STOCKHOLM 30 Breakout 2014-09-18

 

Jag tänker inte gå vidare med att diskutera just tekniken med stöd och motstånd, av den enkla anledningen att det är inget jag själv använder. Bland de som tillämpar teknisk analys som beslutsunderlag vid placeringar är det dock vanligt att man i någon form använder sig av stöd och motstånd.

stöd_motstånd_köpsignal

Alldeles oavsett vilken metodik du tillämpar för att besluta om dina placeringar, från att räkna på kassaflöde och värderingar till att prognostisera kommande kursutveckling med hjälp av komplicerade Elliot Wave diagram så har vi alla som placerar idag en gemensam faktor: vi lever i den ”högraste” delen av alla diagram och vet ingenting om hur morgondagen — nästa steg till höger — kommer att utveckla sig.

ewt

Vi gör mer eller mindre kvalificerade gissningar, vilket inte är något problem i sig. Dock åtföljs våra gissningar väldigt ofta av vårt inbyggda behov av att ha rätt. I kombination med mänskligt beteende som girighet och rädsla skapar det problem, där vi blir euforiska om vi har rätt och känner oss som vinnare, men snabbt blir olyckliga och osäkra när utvecklingen går oss emot.

right_wrong

Beslutet att placera är egentligen det enklaste du kan göra och därför det du bör lägga minst kraft på. Självfallet kan du förbättra dina odds genom att ha en konkurrenskraftig metod för att bestämma dig för vilken aktie, fond eller annat instrument du ska köpa, och kanske också vid vilket tillfälle uttryckt i pris och/eller tid. Men här kämpar du bland miljontals andra aktörer som också försöker hitta det bästa objektet och tillfället att placera i.

trade_floor

Du har ingen möjlighet att påverka utvecklingen efter att du gjort din placering. Vad du kan styra är ditt eget handlande och din risk. Varför inte lägga kraften där då?Återigen blir slutsatsen att placeringar kräver en strategi för att lyckas i längden och inte förlita sig på tur. Om du vill ha en hyggligt jämn värdeutveckling och inte riskera att förlora halva ditt kapital eller mer under en börsnedgång krävs det att du har ett regelverk för när du ska kliva ur gjorda placeringar, likväl som när du stiger på tåget igen. Med ett vettigt regelverk på plats eliminerar du risken för att fatta beslut i affekt eller i värsta fall panik, och hindrar även dig själv från att stoppa huvudet i sanden och hoppas att allt bara är en ond dröm som är över när du vaknar. Om regelverket baseras på stöd/motstånd, trendföljning, värdeberäkningar eller annat är egalt, så länge du för varje placering alltid vet när du ska ta hem en vinst alternativt stoppa en förlust.

strategi

5 thoughts on “Det är svårt att sia, särskilt om framtiden!

  1. Alltid trevlig läsning här på bloggen, följer den tekniska analysen i mitt placerande men har också försökt diversifiera min portfölj med lite indexfonder från staterna och även nu med Akelius preferensaktie. Men jag får tacka för att du tar dig tiden att uppdatera bloggen varje vecka med tillhörande analys.

    Peace!

    • Hej André,

      Stort tack för uppskattningen, alltid roligt med återkoppling, och intressant att höra om hur du bygger upp din portfölj.

  2. Jag tycker också att du skriver trevligt och med ett bra budskap. Kanske för att jag själv har samma tänk … och söker ”confirmation bias”. Jag har samma tänk men andra metoder. Sätten är många men momentumtänket är det viktiga!

    • Hej anonym,

      Tack för det! Något som jag tycker är viktigt är att lyssna på andra åsikter än mina egna, för att alltid vara kritisk mot mina metoder och beslut. Jag har under åren ändrat både åsikter och metodik, ibland just för att jag tagit del av tankar som jag först avfärdat, men som med tidens gång visat sig ha kvaliteter jag inte tänkt på. Samtidigt ska man förstås inte vända kappan efter vinden, det är viktigt att ha en långsiktighet i sitt strategibygge. Men att främst söka bekräftelse hos likasinnade leder lätt till att man inte förmår göra den där viktiga objektiva och kritiska analysen och utvärdera den strategi man tillämpat en tid.

      Av just denna anledning länkar jag till ett antal bloggar skrivna av långsiktiga och värdebaserade placerare, som oftast anser att marknadstajmning är slöseri med tid. I diskussionen med dem tror jag båda sidor kan lära sig värdefulla saker.

      • Ambitionen måste vara att försöka punktera sin egen metod, att hitta svagheterna. Ändå är confirmation bias-fällan så lätt att fastna i.

Kommentera

