Att följa sin strategi – även när det gör ont

Jag fick en kommentar till min senaste veckorapport angående trendindikatorns omslag till neutral och tillhörande försäljningar, när börsen igår gjorde en rejäl uppåtrekyl. Det är en synnerligen viktig poäng, den att det kan göra ont kortsiktigt att följa sin placeringsstrategi.

det gör ont

När det hettar till är det viktigt att hålla huvudet kallt och agera som man tänkt, oavsett hur en enskild börsdag går upp eller ned. Det finns ingen strategi som kommer att medföra att man fattat det optimala beslutet varje gång: det är bara den mänskliga drivkraften att alltid vilja ha rätt som spökar! Det är det långsiktiga resultatet som gäller, och för att uppnå det måste man följa sin strategi till punkt och pricka, utan ursäkter! Jag har givetvis ingen aning om huruvida det kommer att visa sig att Onsdagsfonden PPM:s  försäljning av Avanza Zero var en bra idé eller inte sett i backspegeln. Det jag vet är att strategin sade att det var dags att sälja, och då gör jag det. Går börsen upp och trendindikatorn återigen är positiv så köper jag in mig igen, utan att fälla några tårar över dålig tajming.

Jag räds inte små förluster på några procent, som ofrånkomligen kommer att uppstå vid ett antal tillfällen med en trendföljande strategi. Målet är att undvika utdragna börsnedgångar och därmed skydda sitt kapital. Det skyddet kan ses som en försäkring, och en sådan är som bekant aldrig gratis…🙂

försäkring

I det väldigt korta perspektivet, som jag egentligen försöker undvika att färgas av, noterar jag ändå att försäljningen av Avanza Zero och andra aktiefonder får en fin säljkurs i och med gårdagens uppgång.

4 thoughts on “Att följa sin strategi – även när det gör ont

  1. Hej,

    Jag gillar ditt tänk och delar uppfattningen om trender och investeringar. Eftersom jag är helt ny på investeringsfronten, aktier och börser etc. undrar jag om du har tips på var man kan läsa om trendanalys, vilka index man ska följa/bedöma, hur man gör trendanalys etc etc. Använder du något speciellt program eller skriver du in indexsiffror hela tiden? Jag går efter din trendindikator än så länge men vill ha mer förståelse och kunna göra egna trendanalyser.

    • Hej Erik,

      Tack för din kommentar. Trendanalys är ibland det enklaste, men också det svåraste man kan ge sig på. Enkelt, för att det räcker att titta på lutningen i ett kursdiagram, svårt för att man måste köpa dyrt och ibland sälja billigt, vilket är mentalt påfrestande. Jag kan varm rekommendera Trade your way to financial freedom av Van Tharp, som trots sin fåniga titel har den bästa sammanfattningen av hur en placeringsstrategi bör byggas, oavsett om man följer trenden eller har andra tekniker. Gör inte misstaget att gräva för djupt i tekniken trendanalys och fastna i detaljer, trendanalys bygger på enkelt sunt förnuft och har inget värde ensamt.

      Jag använder det ålderstigna Super Charts för mina analyser och går i stort sett endast på veckodata. Jag betalar för kursdata för att säkerställa kvalitet. Du kan enkelt bygga analysmetoder i Excel med gratis kursdata från Yahoo eller Google.

      Utgå från dina egna tankar om trender och bygg en enkel metodik kring dem så tror jag du kommer att uppnå framgång. Framför allt, inse att en trendindikator är en modell av verkligheten och inte en sanning, endast en sannolikhet. En trendföljare har minst lika ofta fel som rätt, och hans eller hennes framgång beror enbart på förmågan att kunna hantera både när det går fel och när det går rätt.

  2. Funkar din strategi med andra fonder? Typ spiltan investmentbolag, eller är den för långt från jämförelseindexet?

    • Hej Batman,

      Tack för din kommentar. Om du vill använda Spiltan Investmentbolag som aktiefond går det utmärkt med en trendföljande metod. Poängen är ju att vara fullt exponerad mot aktiemarknaden när börsen är i positiv trend, och stå utanför när den är negativ (eller oklar/neutral). Att vara exponerad mot aktiemarknaden kan man vara på många olika sätt, och köpa andelar i en investmentfond är ett av dem.

Kommentera

