Hur länge kan börsen gå upp?

Stockholmsbörsen fortsätter uppåt och värderingen av aktierna blir allt högre. Hur länge kan det fortsätta, står vi inför en period av vad experterna brukar benämna ”korrektion av priser” eller till och med ett börsras?

glada_mäklare

Synen på utvecklingen är som alltid delad, och pratar man med 10 ekonomer får man lika många olika perspektiv på hur det kommer att gå framöver. Att själv analysera nuläget är en intressant och utvecklande uppgift, men chansen att få rätt på ett sätt som gör att man kan agera på det och öka värdet på placeringarna är inte särskilt stor.

Konsten att följa trenden har tagit fasta på allt detta, och en trendföljare bryr sig inte om nyhetsbruset eller det dagliga marknadsbruset. Han eller hon utgår från att marknaden i det korta perspektivet alltid har rätt och att det finns en underliggande trend som gör det mer sannolikt att index fortsätter i samma riktning än att det vänder. Men trendföljaren är också beredd på att trenden när som helst kan brytas eller vända. Att trenden är positiv säger inget om hur länge eller hur långt kursuppgången kan sträcka sig.

trend_followers

För min del innebär det att jag följer min trendföljande placeringsstrategi och sedan kan stå ”vid sidan” av utvecklingen och göra min egen amatörekonomiska analys för eget intresse. Dessutom lyssnar jag gärna på andras kloka tankar – det finns gott om sådana om du botaniserar i blogglistan längst till höger!🙂 Men att blanda in känslor  i placeringar är en säker väg till misstag! Då fastnar man lätt i den ”emotionella cykeln” där känslorna driver en till att köpa dyrt och sälja billigt.

emotional chart

Jag har absolut inte förmågan att gå opåverkad av den dagliga utvecklingen, tvärtom blir jag lika glad som vem som helst när portföljen tickar på uppåt och surar lite när det går ned. Men jag låter inte dessa känslor påverka mitt agerande utan har gjort upp med mig själv att följa placeringsstrategin till 100%. Det är en mental process som är lika nödvändig att gå igenom som den att konstruera själva strategin i sig själv.

Hur är det nu då, kommer börserna att vända här eller fortsätter det uppåt? Your guess is as good as mine! :-)  Visst har börserna gått upp under en lång tid nu, men en trend är en trend till den brutits. Vart vi kommer att vara kursmässigt i framtiden är inget en trendföljande placeringsstrategi ska bekymra sig om, det är hur det ser ut idag som gäller. Men många placerare har ett stort psykologiska behov av att ha rätt, och kunna visa att man köpte när det var som billigast och sålde när det var som dyrast. Att tajma sådana affärer är förknippat med stor osäkerhet och risk och rent omöjligt att lyckas med på längre sikt. Betydligt mer robust blir det att köpa dyrt och sälja dyrare: trendföljningens kärna!

2 thoughts on “Hur länge kan börsen gå upp?

  1. Bra blogg, snubblade in på den av en tillfällighet.

    Försöker själv följa trend i mina fondplaceringar. Men jag har fler fonder, och det får inte bli för bökigt eller ta för mycket tid i anspråk. Jag letar först fonder med positiv trend på morningstar. De fonder som jag sen är intresserad av tittar jag närmare på via investerasmart.nu för att grafiskt se dels kurs och glidande medelvärde. Där följer jag även de fonder jag har för att med MA se om det är dags att byta. Det är enda sidan jag hittat där man kan få fram MA på fonder.

    Fördelen att inte begränsa sig till bara en fond och gå in eller ur är att det alltid/ofta är någon fond/fondkategori som går extra starkt. Nackdelen blir att det riskerar att ta för lång tid att följa upp så uppföljningen blir för oregelbunden. Här tror jag att jag hittat en balans just nu, men att rationalisera är alltid bra.

    Jag är nyfiken på GMMA som du använder, kände inte till det innan jag läste om det här. Har sedan googlat och det ser intressant ut, men jag hittar ingen sida där jag själv kan använda det för att analysera fonder eller index.

    Använder du detta verktyg via en nätsida eller program? Vilket/vilka?
    För att hitta trender är MA mycket användbart, har du förslag på fler ställen som man kan få fram MA på fonder?

    Tack för en bra blogg

    • Hej Thomas,

      Tack för din kommentar, trevligt att få uppskattning också!🙂 Väldigt intressant att ta del av din strategi; att välja fler fonder är i mina ögon helt ok så länge man har en plan för att köpa och sälja andelar. Just att man kan fånga in starka marknader är ett bra argument. Samtidigt sprider man ju insatsen, så man riskerar att inte få fullt så stor nytta av en stark börs som man skulle fått om man gått all in. Jag tror att det på sikt jämnar ut sig.

      Gupy Multiple Moving Averages (GMMA), är inget annat än ett knippe glidande medelvärden (exponentiella sådana). Indikatorn syftar till att visa trenden hos både mer kortsiktiga ”traders” och mer långsiktiga ”investerare”, och det är förhållandet mellan dessa som är intressantast att studera. GMMA fungerar mindre bra som en köp/sälj-signalgenerator. Jag använder det ålderstigna analysprogrammet Super Charts för att beräkna GMMA, men du kan nog enkelt programmera in det i vilket analysprogram som helst. Det går också med Excel, och jag har hört att CFD-mäklaren CMC Markets i sin nya handelsapplikation har stöd för att programmera in indikatorer som glidande medelvärden och därmed kunna skapa GMMA-indikatorn. Jag tror man kan köra den genom att skapa ett gratiskonto.

      Jag rekommenderar att använda trendanalys på fondens underliggande marknad, med andra ord OMXS30 för svenska aktiefonder. Kursdata för marknader världens börser finns ju gratis via Yahoo och Google, och de kan man importera till sitt analysprogram eller Excel.

Kommentera

