Halvårsbetraktelse 2014

Då kan vi lägga årets första 6 månader bakom oss och ägna oss åt lite reflektioner. Stockholmsbörsens OMXS30-index har stigit med 3.3% hittills i år, i en rätt odramatisk prisutveckling där rörelserna generellt sett varit små, undantaget den kortvariga Krim-frossan i slutet av januari och början av februari.

omxs30_weekly_H1_2014

Onsdagsfondens trendindikator har som synes signalerat positiv trend under årets samtliga första 26 veckor. Den begränsade uppgången har hindrat Onsdagsfonden PPM från att nå de riktigt höga avkastningarna, men +6.8% på ett halvår är förstås inte fy skam.

För Onsdagsfonden Sundry har det första halvåret varit riktigt starkt, andelsvärdet har ökat med +14.8% efter en stängning av en position som gjordes halvårets sista dag igår. Det är nästan så man undrar om risknivån varit för hög, men så är inte fallet, utan placeringsstrategin med utfärdade indexoptioner har frodats under en lång period av robust trend och små kursrörelser.

Den förändring av placeringsstrategin jag sjösatte i september 2012 har verkligen burit frukt. Trendföljande och riskkontroll är fortsatt i fokus, men genom att utfärda köp- och säljoptioner har jag kunnat utnyttja både starka trender och mer horisontell utveckling. På grund av förändringen har namnet Sundry – som syftade på det stora antalet marknader som handlades – förlorat sin relevans, och därför droppar jag nu det och använder ”Onsdagsfonden”. Det är ju trots allt bloggens flaggskepp!

Det jag är mest nöjd över är hur stabilt andelsvärdet utvecklats, vilket är en förutsättning för att man ska kunna sälja sina andelar när man vill, utan att invänta rätt läge på marknaden. Det är ju den viktigaste egenskapen för en trendföljande placeringsstrategi, något som ibland skyms i slaget om att slå index.

Utsikterna för det andra halvåret? Tja, det vet du lika bra som jag… Får vi se ett börsras på grund av hårt uppskruvade förväntningar, eller kommer börsen att fortsätta ticka på uppåt, understödd av expansiv penningpolitik och ökande företagsvinster?

kristallkula

Lika intressant som den framtida utvecklingen är att diskutera och spekulera, lika lite har den i en placeringsstrategi för en trendföljare att göra. Just nu är trenden positiv enligt Onsdagsfondens trendindikator och då är det köp som gäller. Jag räknar med att avkastningen kommer att stiga med 5-10 procentenheter för Onsdagsfonden, om det inte blir ett besvärligt andra halvår med trendlös kursutveckling i kombination med stora svängningar.

4 thoughts on “Halvårsbetraktelse 2014

  1. Bra nyhetsbrev & placeringsstrategi. Vore extra värdefullt om du i varje nyhetsbrev kopierade in ”nuvarande fördelning” räntefond/aktiefond!

    • Hej Lars,

      Tack för din kommentar. Du menar att jag i veckorapporterna ska ange fördelningen? Jag brukar skriva hur ”blandfonden” ska vara placerad, men jag kan absolut förtydliga det och visualisera den nuvarande fördelningen bättre. Bra förslag!

      • jag håller helt med om ditt resonemang att undvika större nedgångar – det viktiga då är ju ex då att hålla reda på hur mycket som ska vara ränta/likvid och vad som ska vara aktiefond. Sen kan man ju alltid ha ideer om hur aktifonden ska vara uppbyggd, men det är en annan fråga. I vardagen, om man inte har tid att kolla sina olika placeringar (tjänstepensioner, PPM, vanligt sparande mm….), så är det någa sammanfattande faktorer/parametrar som vore väldigt hjälpfulla 1. Trenden 2. Fördelningen sedan kommer 3. ideer om marknaden/placeringar. Men just 1 och 2 vore kanon i ex en ”app”

        som sagt tack för en bra & kul blogg

      • Min filosofi är att det är antingen eller: antingen är man 100% placerad i en aktiefond under positiv trend, eller så är man 100% likvid / i räntefond vid negativ trend.

        Jag ska modifiera veckorapporterna något och lyfta fram trendindikatorn och rekommenderad fördelning. Kanske kan jag lyfta fram det på bloggens startsida också. En app vore riktigt kul, jag får skriva upp det på listan över kommande projekt!🙂

        Tack för dina uppskattande ord och goda förslag!

Kommentera

