Veckorapport vecka 16 2014

En vecka med fortsatta varannandags-börser, där kurserna går upp ena dagen och ned den andra. Ibland pendlar kurserna rejält runt noll-strecket även under en enskild dag. Återigen ett tecken på kampen mellan köpare och säljare om var jämviktsnivån ska ligga. För Stockholmsbörsen slutade veckan med en mindre nedgång på -0.2% för OMXS30 jämfört med förra veckans stängning. Sedan årsskiftet är index upp med +0.6%. Den längre veckotrenden för OMXS30 är fortsatt positiv enligt Onsdagsfondens indikator, och den kortare dagstrenden är neutral.

Att den längre trenden för OMXS30 är positiv innebär att det är grönt ljus att behålla och göra nya insättningar till placeringar i svenska aktier och aktiefonder. Den kortare dagstrenden är mer ”fladdrig” och kan bara bedömas efter om den bekräftar den längre trenden eller om den pekar åt motsatt håll, vilket är en varningssignal. Neutral dagstrend innebär endast något högre beredskap för eventuell trendändring.

För Onsdagsfonden Sundry var veckan händelslös och andelsvärdet i stort sett oförändrat på 160.46. Sedan årsskiftet har andelsvärdet stigit med +8.4%.

Onsdagsfonden PPM är upp+2.5% sedan årsskiftet efter en vecka på -0.6%. Inga ändringar av fonder är aktuella.

2 thoughts on “Veckorapport vecka 16 2014

  1. I år kommer min låga inkomst att sjunka ytterligare. Jag kommer att få 12 000 kr/mån före skatt i pension. Min villa är värd 8 miljoner och jag har 300 000 i lån på huset. Jag har inte hittat någon bank som vill ge mig ett vanligt bostadslån och har ingen erfarenhet av att själv placera pengar. Nu kan jag låna 4 – 5 miljoner i SBAB om jag sätter in pengarna i Folksams kapitalförsäkring. Jag vill inte sälja huset eftersom jag bor bra och har en hyresgäst som betalar driftskostnaderna på huset. Kan någon hitta en bättre lösning som gör att jag får mer att leva på när jag slutar jobba ?

    • Anonym,

      Det självklara rådet blir förstås att sälja huset och köpa ett billigare boende. Du har tillräckligt med kapital för att både hitta ett nytt bra boende och ha råd med levnadsutgifter. Annars kanske du har något barn med fast inkomst som kan tänka sig att ta ett bostadslån med ditt hus som säkerhet och sedan låna ut pengarna till dig. Folksams seniorkapital, som inom kort kommer att slutas säljas, är ingen säker väg till extra månatlig inkomst och du måste också kolla upp hur det påverkar bostadstillägg.

Kommentera

