Gör det själv

Många antar utmaningen att se om sina hem i egen regi, med allt från genomgripande renoveringar eller mindre tapetseringsprojekt.  Tack vare google kan man undvika många enkla misstag och få gott om inspiration, för att därefter ge sig i kast med arbetet. Men när det gäller att placera sparade pengar förefaller många gå mer eller mindre helt på så kallade experters rekommendationer, trots att de ofta bara är förklädda säljare som vill få in höga provisioner.

Sprida sina risker och välja risknivå är två argument som är återkommande i massmedias ekonomibevakning. Med andra ord, välj 10 fonder eller aktier i stället för en, och hoppas att av de 10 finns det åtminstone några som klarar en börsnedgång bättre än andra. Och placera den största delen i en globalfond istället för att lägga allt i en regional eller branschspecifik fond, för att bli mindre utsatt vid börsras.Problemet är bara att vid en börsnedgång kommer de allra flesta aktiebörser att gå ned; det är endast gradskillnader mellan ett land och en region eller kontinent.

Vill du på riktigt kontrollera din risk, som ju handlar om sannolikheten att förlora pengar du satsar, är det en princip som gäller: förvalta ditt kapital aktivt. Med det menas att du bara placerar det på börsen när trenden inte är negativ. Så fort du bedömer att trenden är negativ tar du din Mats ur skolan och sätter ditt kapital på ett säkert räntesparande.

Vad som krävs är någon form av metod att bestämma trenden, några enkla regler för när du sätter in och tar ut ditt kapital, samt framför allt lite mental träning så att du håller dig till reglerna oavsett vad tidningar och rådgivare/säljare säger. Jag använder mig som bekant av en klassisk trendföljande metod, glidande medelvärden. En titt på nedanstående utveckling för OMXS30 i veckodiagram visar hur trendindikatorn signalerat positiv, neutral respektive negativ trend. Ser det användbart ut?

omx_weekly_2014-04-06

Det handlar absolut inte om att försöka förutsäga börsutvecklingen eller pricka bottnar och toppar. Genom att bara placera i fonder när trenden är positiv och stå utanför när trenden är negativ har du åstadkommit en aktiv förvaltning som slår allt vad fondbolag kan åstadkomma. Du kommer att behöva sälja och köpa ett antal gånger, och ibland kommer det att visa sig att du sålde vid en kort börsnedgång som följs av en uppgång, där du får köpa in dig igen. Den kostnaden och ansträngningen får du se som en försäkring mot långvarig börsnedgång. På detta sätt är det du som bestämmer när du ska ta ut dina sparade slantar, istället för att behöva att marknaden vänder uppåt efter en nedgång.

10 thoughts on “Gör det själv

  1. Hej,

    Jag har läst din blogg nu ett tag och tycker detta är väldigt vettig placeringsstrategi som jag själv tänkt tillämpa. Avanza Zero och Spiltan Räntefond är det jag tänkt alternera mellan. AZ för den obefintliga avgiften och Spiltan pga många rekommendationer. Utöver de pengar jag kommer förvalta på detta vis har jag även min buffert sparat i Spiltan.

    Jag har 2 funderingar.

    1. Det som inte fått mig att ta steget till denna typ av förvaltning än är hur JAG vet att trenden är positiv/neutral/negativ. Jag vill inte gå på känslor utan på svart och vit data. Du verkar använda något program för detta, något du kan rekommendera?

    2.

    • 2. Är det veckotrenden man skall gå på? M.a.o. om veckotrenden gått från positiv till neutral så skall man sälja till säg 50/50 och slår den om till negativ nästa vecka säljer man 0/100 osv.

    • Hej Lövet,

      Tack för din kommentar. Det är förstås alltid svårt, för att inte säga omöjligt att veta vad trenden är. Men tittar man på veckodata ser man den mer långsiktiga bilden utan att störas av det dagliga bruset och kan lättare bilda sig en uppfattning. En mer kortsiktig placerare kanske handlar på dagsbasis och bryr sig inte om veckotrender.

      Jag använder mig fortfarande av det ålderstigna programmet SuperCharts för mina analyser, men glidande medelvärden kan man beräkna själv, i till exempel Excel.

      Jag använder mig av exponentiella medelvärden, men det är en smaksak. Instruktioner för Excel hittar man lätt på nätet, t.ex. http://datorn.ifokus.se/discussions/4d717a29b9cb46223908a68d-excel
      Du får sedan välja vilka perioder du vill ha för medelvärdet, vilket det finns en uppsjö av åsikter om. Jag tycker om att använda ett antal olika perioder samtidigt, vilket jag fått inspiration till av Darryl Guppy: http://www.guppytraders.com/gup329.shtml

      Det viktiga är att sätta upp regler och hålla sig till dem. Mina regler för Onsdagsfonden PPM säger att jag säljer av halva innehavet om trenden varit neutral i två veckor efter en uppgång, samt hela innehavet så fort trenden är negativ. Omvänt köper jag ett halvt innehav när trenden varit neutral två veckor efter nedgång samt helt innehav vid positiv trend.

      • Tack för ditt utförliga svar.

        Skulle du anse att din strategi är vettigt även för kortsiktigt månadssparande? Säg 2 år med månadsspar på runt 10000 i månaden.

      • Japp, det fungerar utmärkt även för månadssparande! 🙂
        I negativ börstrend sätter man bara in månadsbeloppet på räntebärande placering, i övrigt allt lika.

    • Hej JJJ,

      Tack för din kommentar. Visst finns det likheter, i och med att jag tittar på två grupper av medelvärden, en med kortare och en med längre perioder. Dock styr jag inte mina beslut att köpa/sälja efter om medelvärden korsar varandra, utan använder endast medelvärdena för att identifiera trenden.

      • Tack för svar! Så med andra ord köper du ”hela tiden” om trenden är positiv?

      • Ja, åtminstone i teorin! 🙂 Sedan tillkommer ju regler för att kontrollera och begränsa risken, så att jag inte tar för stora positioner och riskerar att förlora för mycket av mitt kapital vid ogynnsam kursutveckling. Men som trendföljande placerare följer jag devisen ”köp dyrt och sälj dyrare”.

Kommentera

