PPM-strulet

Igår skulle jag lägga en PPM-beställning, eftersom det var dags att köpa andelar i Handelsbankens Latinamerikafond. Av någon anledning kunde inte beställningen gå igenom, och av PPM:s IT-system fick jag ingen vägledning. ”En eller flera fonder var inte valbara”, men det framgick inte vilken.

Det pågår just nu generella fondtransaktioner för alla PPM-konton, då avgifter för administrationen tas ut, fondavgifter återbetalas och arvsvinster sätts in. Det medför att andra fondbyten läggs på kö, men de ska vara möjliga att lägga.

Idag på morgonen fick jag så förklaringen till varför systemet blockerat gårdagens beställning. Kina-fonden First State Greater Growth är tydligen på väg ut ur PPM, något som indikerades först idag. Därför väljer jag nu en ny fond för Kina-marknaden, och det blir den mer renodlade Baring Hong Kong China Fund.

Fondbeställningen som jag nyss lämnade ser då ut så här.

One thought on “PPM-strulet

Kommentera

