Volatilitet är inte risk

I finansindustrin bygger den förhärskande definitionen av risk på volatilitet i form av till exempel standardavvikelse. Köper du en aktie eller fond med hög standardavvikelse så har värdeutvecklingen historiskt varierat kraftigt och då anser finansintelligentian att risken är stor.

Men vad har historiska svängningar för koppling till den risk jag som placerare verkligen tar, vilken ju rimligen är synonym med de pengar jag riskerar att förlora? Mycket liten i mina ögon. Ta till exempel en fond som utvecklas med omkring -1% varje månad. På ett år är då standardavvikelsen i stort sett lika med 0. Känns risken för ditt kapital försumbar?

Eller ta den aktie som rör sig i ett snävt intervall efter en uppgång. Standardavvikelsen minskar med tiden, men om du slår till och köper när den krympt till en låg nivå, och det kursen sedan rasar vid en börsnedgång, hur kan du då relatera den låga standardavvikelsen till din risk?

Risk är vad du kan förlora, inget annat. Därför är det så centralt att alltid ha en nivå där du kliver ur en placering. Lika viktigt är det att du bestämmer hur mycket du ska satsa beroende på vilken risk du ska ta. Jag har skrivit om detta många gånger tidigare, men en kort repetition kan ändå vara på sin plats. En bra tumregel är att aldrig riskera mer än 1-2% av ditt kapital per position. Säg att du har ett portföljvärde på 100.000 kr. 1% av det är 1.000 kr. Köper du en aktie ska du veta vilken risk per aktie du tar, och sätter därför en initial exit/stoploss. Säg att den ligger 20 kr under ingångskursen. Du riskerar alltså 20 kr per aktie. Då kan du köpa 1.000 / 20 = 50 aktier. Om kursen går ned till exiten får du en förlust på 1%. Det är en kontrollerad risk!

För Onsdagsfonden Sundry innebär ökad volatilitet, som jag mäter i Average True Range, att jag köper färre kontrakt per position, eftersom avståndet till den initiala stoplossen ökar med volatiliteten. Ju svängigare en marknad är, desto vidare blir min exit. Även om kursen utvecklas positivt så kommer en ökad volatilitet att göra att avståndet till min exit inte krymper särskilt mycket. Jag får därför mindre utrymme att ta multipla positioner i samma marknad. vilket begränsar min marknadsrisk.

Rätt utnyttjat kan volatiliteten hjälpa dig att styra din risk, men läs inte historiska risksiffror och Sharpe-kvoter i fondsammanställningar och tro att du ska hitta en lagom risk för dig. För att kontrollera din risk måste du veta vad du tolererar att förlora.

3 thoughts on “Volatilitet är inte risk

  1. Ett bra inlägg om risk och jag håller med till fullo!

    ”För Onsdagsfonden Sundry innebär ökad volatilitet, som jag mäter i Average True Range, att jag köper färre kontrakt per position, eftersom avståndet till den initiala stoplossen ökar med volatiliteten.”
    – Ändrar du din stoploss om volatiliteten ökar eller menar du bara att avståndet till din stoploss ökar om aktievärdet går upp?

    • Hej Eka,

      Tack för kommentaren! Jag uttyckte mig lite slarvigt ser jag. Vad jag avsåg var att när volatiliteten går upp så ökar avståndet till initial stoploss för nya positioner. Avståndet mellan aktuell kurs och stoploss för befintliga positioner beror på både volatilitet och kursutveckling. Sjunker volatiliteten så flyttas stoplossen uppåt (för en lång position), liksom om kursen stiger. Stoplossen flyttas aldrig nedåt för en lång position, så kursen kan bara närma sig en stoploss om den går ned och/eller volatiliteten minskar.

  2. Alla kloka genomtänkta strategier är bra. Men verkligheten går sin egen väg. Artikeln talar om stop loss, men nämner inte att den stoppen är ytterst osäker. om aktiekursen rasar säljs aktien långt under stop loss priset. Den säljs även om jag inte vill sälja till det priset.
    Tycker det finns anledning att påpeka den lilla detaljen.

Kommentera

