Sundry går kort i OMXS30

Onsdagsfonden Sundry handlar i en mängd olika marknader, varav OMXS30 är en. I förrgår signalerade trendindikatorn att marknadstrenden slagit om till negativ, och då lade jag en sellstop-order som gick igenom under nedgången igår. Inget anmärkningsvärt med det, utom förstås att OMXS30 är en marknad som är extra intressant för oss svenska placerare, med stora innehav i svenska aktiefonder och aktier.

Betyder det då att jag tvärsäkert utgår från att OMXS30 står inför en betydande nedgång? Inte alls! Som grafen nedan visar har trendindikatorn flera gånger det senaste året visat nedåtriktad trend, bara för att sedan byta riktning efter några dagar eller veckor. Det har då visat sig vara rekyler i en obruten positiv trend. En trendindikator har generellt inte bättre än 40-60% träffsäkerhet när man  tillämpar den på dagsdata.

När jag tar position har jag alltid en plan för när jag ska avyttra den om utvecklingen går åt fel håll, och när jag ska ta hem eventuell vinst. Jag vet också vad jag maximalt riskerar: 1% av portföljkapitalet. I dagsläget ligger stoplossen på 1171 och mitt vinsthemtagningsmål är 958. Glöm inte att jag också har en släpande exit (Chandelier-exit) som kommer att leda till att jag avyttrar positionen om det först går åt rätt håll, men indexet sedan börjar klättra uppåt igen.

Återstår att se hur denna affär faller ut. Det väsentliga är inte vad jag tjänar i kronor och ören utan att jag maximalt förlorar det jag från början ville riskera, och att jag låter vinsten växa så att jag tar hem så mycket avkastning som möjligt i förhållande till tagen risk. Allt handlar om att hålla sig till strategin, ha tålamod och disciplin.

Kommentera

