Ett steg framåt, ett steg tillbaka

De senaste veckorna har många finansiella marknader rört sig inom ett ganska smalt intervall, där kursuppgångar en dag följts av rekyler nästa dag. Utvecklingen står därför och stampar i många portföljer, inte minst i Onsdagsfonderna. Trendföljande strategier mår som alltid bäst i perioder då marknader verkligen trendar istället för att slå fram och tillbaka.

I lägen som detta ökar alltid spekulationerna om vart marknaderna är på väg. Ska oljan upp till $130 per fat eller ned till $70? Är Stockholmsbörsen på väg in i en nedgångsfas, elller kommer utdelningarna att ge ytterligare en skjuts uppåt? Kommer PIIGS-ländernas tunga skulder att pressa hela EMU till bristningsgränsen, eller ska EU/ECB agera likt FED och trycka nya biljoner för att klara ut krisen? Ska dollarna rasa i värde och hyperinflation ta fart, eller kommer den att öka i värde och en deflationsperiod inledas?

Alla dessa frågor är mycket intressanta att diskutera anser jag, och det finns gott om analytiker som gör det med stor sakkunskap, inte minst i bloggvärlden. Men för mina placeringar är det faktiskt ointressant. Inte för att jag inte berörs av utvecklingen, utan för att jag har en strategi och en plan för varje position. Jag behöver inte vara nervös och fundera på om den där korta positionen i guld var så bra egentligen, eller hur länge jag ska våga sitta lång i koppar och amerikansk eldningsolja. Går utvecklingen mig emot så avslutas positionen vid en given exit, och när jag uppnått en tillräcklig vinst så avyttrar jag vid en annan given nivå. En enskild marknad kan maximalt dränera kapitalet på 3%, och en enskild position max 1%.

Med klara regler för hur jag ska agera kan jag i lugn och ro följa debatten och dra mina egna slutsatser för privat nöjes skull. Det finns de som köper/säljer baserat på den egna analysen av makro- och mikroekonomi, och det är förstås en helt relevant strategi om man tycker sig ha hittat en ”edge” i marknaden. Men att ta en position och sedan envetet sitta kvar i den bara för att man anser sig ha, eller komma att få rätt, är ett säkert sätt att riskera sitt kapital på ett okontrollerbart sätt. ”The market can stay irrational longer than you can stay solvent”.

Kommentera

