Det finns inga riskfyllda instrument

Finansindustrin är snabb på att utveckla nya produkter i sin iver att göra oss kunder mer nöjda, eller i vart fall att försäkra sig om goda intäkter. En växande skara placerare söker nya marknader att utforska, för att diversifiera portföljen och skapa nya avkastningsmöjligheter. Valutor, räntepapper och råvaror är enorma marknader som erbjuder stora möjligheter, men också givetvis risker. Tyvärr är det svårt för en mindre placerare att handla på dessa marknader direkt, då det krävs mycket kapital. Därför har det introducerats en mängd instrument, eller derivat, som baseras på en marknad, men som handlas genom en market maker. Exempelvis Handelsbanken erbjuder råvarucertifikat. Sedan finns det derivat med hävstångseffekt, till exempel warranter och Bull- och Bearcertifikat. Du kan också välja instrument med inbyggd hävstång på grund av belåning, som gör det möjligt att ta stora positioner med ett begränsat kapital. Exempel på sådana instrument är Contract for Difference (CDF) och  minifutures.

Man kan googla mycket om alla dessa instrument, och ordet hög risk förekommer ofta. Men det är inte instrumentet som sådant som skapar den höga risken, det är istället de underliggande marknaderna i kombinationen med hur använder instrumentet som gör det. Sätter du dig in dig i hur ett instrument fungerar och har din placeringsstrategi klar går det att använda både hävstång och lånefinansiering och fortfarande ha låg risk. Allt handlar om att du ska ha en strategi för när du gör exit och hur mycket du ska satsa. Dessutom måste du naturligtvis ha disciplinen och uthålligheten att följa din strategi.

Väljer du att handla på svängiga marknader, som t.ex. amerikansk naturgas, kaffe, kakao eller apelsinjos, blir det naturligtvis mer risk inbyggt. Du får svårare att nå dina tänkta ingångs- och exitkurser, och blir utsatt för störningar i form av klimatförändringar och annat. Men med en strategi kan du ta höjd för det, genom att öka marginalen i dina exits och satsa mindre per position.

Jag själv handlar ofta med CFD, vilket många anser vara en riktig högriskprodukt. Men jag gillar det stora marknadsutbudet, den automatiska rullningen och hävstången med lånefinansiering. Till exempel kan jag handla i USD/SEK, och sälja $100.000 för ett värde av 650.000 kr, men med ett säkerhetskrav på endast 1%. Låter jag den positionen leva utan kontroll kan resultatet bli fantastiskt men också katastrofalt: jag kan förlora mycket mer pengar än jag satsade i form av säkerhet. Men genom att tillämpa en disciplinerad exitstrategi, som intialt gör att jag endast riskerar 1% av portföljvärdet, så har jag alltid en stoploss-order i marknaden, som automatiskt exekveras om kursen skulle gå upp.

USD/SEK är en intressant marknad som uppvisar perioder av tydliga trender

Jämfört med minifutures så är det jag som sätter stoplossnivån och bestämmer när jag ska kliva ur, enligt min strategi och mitt kapital. Jag vet också hävstången och kan enkelt anpassa storleken på positionen efter den. Kopplingen till den underliggande marknaden är tydlig/transparent, och till skillnad från optioner/warranter finns det inget tjafs med volatilitet och tidsvärde som spökar. Jag får betala en finansieringskostnad när jag går lång, men det är ju naturligt då jag får en hävstång. Att jag handlar mot en mäklare innebär en motpartsrisk jämfört med att handla direkt på en börs, men så är också fallet för certifikat och minifutures. För mig passar det också att min ingångskurs motsvarar det verkliga marknadspriset, det gör mina beräkningar mycket enklare.

Kommentera

