Kontrollera din risk

Risk är ingen exakt vetenskap, men ändå är begreppet så centralt i finansindustrin. Jag tänkte skjuta de teoretiska resonemangen åt sidan och fokusera på risk som jag definierar den i mina placeringar, nämligen det jag maximalt tillåter mig att förlora innan jag vidtar åtgärder.

Om jag köper andelar i en fond utan att ha en bestämd nivå för när jag säljer av dem om värdet skulle backa, så är min risk lika med summan jag köpte andelar för, oavsett hur långsiktig jag tänkt att vara. Om jag går lång i majs genom ett instrument som Contract for Difference (CFD) kan jag ha ett värde på positionen som uppgår till hundratusentals dollar, men en risk som bara uppgår till några hundra dollar beroende på att jag har en tydlig stoploss nivå. Den marknad jag placerar i styr alltså inte primärt risken, utan det är min plan för varje position som gör det.

Att veta vad man riskerar är alltså centralt för att kunna mäta och styra sin risk. Därför ska man alltid arbeta med så kallade exitstrategier, planer för när man överger en placering. De kommer att rädda dig från att gå bankrutt och se till att du har en bra relation mellan risk och avkastning. Man ska inte sitta still i båten och se kapitalet krympa när utvecklingen går ens placeringar emot. Det finns alltid starkare papper att placera i då, och att undvika nedgångar är ett effektivt kapitalskydd.

Ett enkelt sätt att styra sin  risk är att använda en exitstrategi som säger att du säljer av en fond eller en aktie om värdet sjunker med 25% från högsta kurs. Köper du en aktie för dagshögsta 100 kr så säljer du av med förlust vid 75 kr. Om kursen stävar på uppåt och når 150 kr så är din exit 112.5 kr. Det är en hyggligt generös exit som ger placeringen utrymme att röra sig för att nå ett förväntat resultat. Så, är 25 kr per aktie min risk då? Nej, risken beror förstås på hur många aktier du köper. Det är här den viktiga ”position sizing” kommer in, eller money management som många slarvigt brukar beteckna det. Hur många aktier eller fondandelar ska jag köpa? För att svara på den frågan finns det många tekniker. Ett av de mest effektiva är att avgöra vilken andel av ditt kapital som du kan tänka dig att förlora om en aktie eller fond skulle gå maximalt dåligt.

Säg att du har ett kapital på 100 000 kr. Om du kan tänka dig att tappa 1% av det om ditt planerade inköp i fonden A eller aktien B går fel, och tillämpar 25%-exiten, så kan antalet aktier du köper beräknas som 0.01*100 000 / 0.25*ingångskurs. Vid en kurs på 100 kr kan du köpa 40 aktier.Går kursen ned till 75 kr så säljer du och har förlorat 1 000 kr, eller 1% av ditt kapital. Se där ett professionellt sätt att vikta din portfölj, istället för primitiva metoder som att dela upp kapitalet i lika stora tårtbitar. Du har fått en riskbaserad position sizing!

Men du kan förstås ändå köpa många olika aktier och fonder, och riskerar du i varje köp 1% av ditt kapital kan det snabbt bli utraderat om kurserna viker. Därför är det också nödvändigt att ha kompletterande begränsningar, till exempel att aktuella aktieplaceringar tillsammans inte får utgöra en risk som utgör mer än 5% eller 10% av kapitalet. Vid en börsnedgång rör sig ju de flesta aktierna nedåt, så har du placerat i 20 aktier för att ”inte lägga alla äggen i samma korg” så kommer ditt kapital snabbt att kunna krympa med 20% ändå. Här finns det utrymme för att ha begränsningar för sektorer; kanske kan du riskera max 5% i cykliska aktier, 5% i defensiva och 5% i ocykliska?  

Det finns många olika strategier för exits och position sizing, och att lägga tid på att studera dessa områden kan ge en ordentlig utväxling. Du fokuserar nämligen på sådant du kan påverka istället för det du bara kan hoppas och tro på. I kommande inlägg ska jag beskriva lite mer avancerade strategier, i form av de jag använder för tradingportföljen Onsdagsfonden Sundry. Då blir det släpande exit, Chandelier-exit, Average True Range, marknadsbrus, reward/risk och lite annat..!

3 thoughts on “Kontrollera din risk

  1. Ser med spänning fram emot kommande inlägg!

    Frågan är om jag är trött efter helgens bravader – för din uträkning på ”dividerat med 0,25*ingångskurs” var inte helt självklar att få fram. Förtydliga kanske?

    Ett annat tips är att komplettera inlägg med: ”För er som vill läsa mer om blabla, läs boken X”. Det vore kanon för en sådan som mig, som försöker läsa ganska mkt litteratur.

    Fortsätt i samma goda anda!

    • Tack för konstruktiv återkoppling! Min uträkning baseras på att du vill riskera 1% av ditt kapital och att du satte en exit på 25% från ingångskurs.Köper du vid kursen 100 kr så är din risk per aktie 0.25*100=25 kr

      Har du ett kapital på 100.000 kr så är 1% av det 1.000 kr. Antalet aktier du kan köpa blir då 1.000 / 25 = 40.

      Att komplettera med litteraturtips är ett gott råd, jag har gjort det i många äldre inlägg. En av de bästa böckerna jag läst har den hiskeliga titeln ”Trade your way to financial freedom” och är skriven av Van Tharp. Det är en mastig genomgång av den mänskliga psykologin, finansiella marknader och alla komponenter i placeringsstrategin. Rekommenderas synnerligen varmt, särskilt den andra utgåvan.

  2. En variant av den ”primitiva metoden” att dela in kapitalet i ett antal lika stora tårtbitar är att köpa bara en tårtbit åt gången och med kravet att denna tårtbit ska ha ökat en viss procent innan du köper ytterligare en tårtbit.

    Har du ex fyra tårtbitar riskutsätter du initiallt bara 25% av ditt kapital. Vid ytterligare köp riskerar du alltmer av nya pengar och orealiserade vinster istället för ditt ursprungliga kapital. Rätt skött är det på detta sätt svårt att förlora ursprungligt kapital, vilket borde vara ett primärt mål.

    Om du är riskbenägen kan du komplettera vidare med en femte och kanske en sjätte tårtbit – belåning.

    Nackdelen är att det tar lite längre tid att komma helt in på marknaden. Men är målsättningen att träffa de långa trenderna har det inte så stor betydelse.

    Denna modell lämpar sig kanske bäst för fonder eftersom de handlas för valfritt belopp och courtagefritt.

    En ganska tight exitstrategi måste man också ha, speciellt när man börjar köpa in sig på marknaden.

Kommentera

