Guldtrenden

Vid sidan av aktier och index så är väl priset på olja och guld det som ofta diskuteras i finansiella sammanhang. Att placera i guld har blivit tillgängligt även för små aktörer tack vare nya instrument som certifikat, minifutures och CFD. Onsdagsfonden Sundry har med guld som en marknad att handla i.

Det finns många som följer guldets utveckling, och tror mycket på guldets värde i tider av ekonomisk oro, avtagande tillväxt och valutor som gungar på marknadernas hav. Inte minst Cornucopia har många utmärkta inlägg i ämnet, senast en analys idag. Jag tänke passa på att delge min trendanalys och hur jag är positionerad för närvarande.

Efter en remarkabel från ca $700 per troy ounce i slutet av 2008 handlas guldet idag på runt $1.3330. Efter att nyligen ha toppat på drygt $1.420 har den positiva trenden avbrutits och kursen handlats i neutral trend, enligt min trendindikator GMMA. Trader-medelvärdena har stadigt klättrat nedåt och igår gick de under investerar-medelvärdena samtidigt som de senare samtliga pekade nedåt. Det medför att trendindikatorn signalerar negativ trend, och jag lade därför igår en stop sell order, där guld säljs om det går ned till en viss nivå.

I morse effektuerades ordern och jag är nu kort i guld. Jag vet min initiala risk, det vill säga avståndet mellan den första stoplossen och ingångskurs. Om guldkursen stiger tillräckligt mycket så kommer jag att avsluta positionen med ca 1% av mitt kapital i förlust. Går kursen ned så kommer jag efter ett tag att ha en släpande exit som sjunker samtidigt som guldkursen gör det. Vid en vinst på 3 gånger min initiala risk så avyttrar jag.

En fördel med CFD är att jag kan ha min egen stoploss och beräkna den på vilken risk jag vill ta. Jag får en hävstångseffekt som jag själv styr. Minifutures har ju en fördefinierad hävstång med inbyggd stoploss för att skydda kapitalet, och träffas den är man ute, oavsett vad man själv anser. CFD, minifutures och certifikat är alla knutna till en finansinstitution, och även om kopplingen till den underliggande marknaden ska vara 1:1 så är man alltid utelämnad till deras system för prissättning. För mindre kapital är det ändå dessa instrument som gör det möjligt att placera i råvaror, räntepapper och valutor.

Det viktigaste oavsett marknad och instrument är att du hela tiden beräknar din risk, och har en metod att begränsa den. Dessutom ska du ha ett mål för placeringen, så att du vet när du ska avyttra. Trendindikatorn har en träffsäkerhet på 40-50%, så att chansen att jag ska gå med vinst i en enskilda position är medioker. I det långa loppet kommer jag ändå att vinna tack vare att jag begränsar förlusterna och låter vinsterna växa.

3 thoughts on “Guldtrenden

  1. ”Det viktigaste oavsett marknad och instrument är att du hela tiden beräknar din risk, och har en metod att begränsa den.”

    – Jag anser att ovanstående citat är en utmärkt handling för ett kommande blogginlägg: ”Hur du beräknar din risk och tar fram en metod för detta.” Något att bita i :).

    Tack för en bra blogg!

Kommentera

