Veckorapport vecka 2 2011

Veckan innehöll en riktig uppstudsdag i tisdags då OMXS30 ökade med 1,9%. De tre sista dagarna slutade index nära oförändrade nivåer. Det har dock varit turbulent efter väntan inför och reaktioner efter obligationsförsäljningar i Portugal, Spanien och Italien. För tillfället har euron  stärkts och oron för den finansiella stabiliteten minskat något.

För Onsdagsfonden Sundry blev det en väntad stabilisering och rekyl uppåt efter holmgången med ädelmetaller veckan innan. Andelsvärdet ökade med +3,8%. Framför allt var det en stark utveckling för majs, eldningsolja och koppar som drog upp resultatet.

För övriga resultat, se Fondresultat.

Onsdagsfonden PPM fick i och med fredagens avslutningsnivåer se trendindikatorn signalera två marknader gå från positiv till neutral trend: Shanghai och BSE30 (Bombay, Indien). Det innebär att jag lägger säljorder för dessa och sätter kapitalet i räntefonden.

Den minnesgode kommer ihåg att jag i föregående veckorapporten lade in köp i Kina-fonden First State Greater China Growth Fund efter att Shanghai-index slagit om till positiv trend. Vad är nu detta för konstigheter, ska man köpa och sälja samma fond inom loppet av en dryg vecka? Ja, ibland kan det faktiskt bli så ”tokigt”, beroende på att ett index rör sig i ett smalt intervall och slår upp och ned. Då kan trendindikatorn skifta på en vecka. Det är bara att följa placeringsstrategin, och ta den transaktionskostnaden som uppstår, det är inte nu man ska ifrågasätta sina regler. Titta i diagrammet nedan så ser du att det finns flera sådana här omslagsperioder där det sista ”riktiga” köpet eller försäljningen säkrade en plats i en kommande uppgång alternativt räddade kapitalet från en nedgång.

 


5 thoughts on “Veckorapport vecka 2 2011

  1. Hej! Har läst din blogg och om dina strategier. Väldigt intressant. Hur ofta kommer du att uppdatera dina byten. Den här trendindikatorn är den baserad på MACD?

    MVH A Persson

    • Roligt att du finner innehållet intressant. Jag publicerar en veckorapport varje helg, och redovisar där eventuella transaktioner för alla fonder kommande vecka, utom Onsdagsfonden Sundry där det är aktivitet i stort sett varje dag.
      Min trendindikator baseras på glidande medelvärden med lite olika periodlängder, efter en metod av Daryl Guppy: Guppy Multiple Moving Averages.

  2. Hej!

    Jag ser att du nämner first state greater china i samband med shanghaibörsen, jag hittar ingen koppling där. Läser jag på Handelsbanken Kina så står det att ”utlänningar normalt inte får investera i Shanghai eller Shenzhen”. För mig är shanghai intressant nu då jag ser en uppåttrend så jag vore mkt tacksam för svar. MVH Anneli

    • Hej Annneli! Jag har valt Kina som en av de fem marknader jag vill placera i för Onsdagsfonden PPM. Valet av fonden blev First State Greater China, därför att den haft en solid utveckling de senaste åren och gått jämnt med jämförelseindexet MSCI AC Golden Dragon, fast på en högre nivå. Den har också en lägre förvaltningsavgift än både Handelsbankens och Nordeas Kina-fonder.
      Utländska placerare kan köpa aktier i Kina, men det är då röstsvaga B-aktier. Utvecklingen är på väg att öppna upp även för A-aktier. First State Greater China köper aktier i bolag som har tillgångar i Kina eller andra länder (Hong Kong, Taiwan) som gynnas när det går bra för Kina. Därför ser jag en stark koppling mellan utvecklingen på Shanghai-börsen och andelsvärdet. Idealt skulle jag dock vilja placera i en kinesisk index-fond, men det dröjer nog ett tag innan vi ser en sådan.

Kommentera

