En mer offensiv Duo

Tanken med de fem Onsdagsfonderna är att visa utfallet av olika placeringsstrategier med verkliga resultat. Det finns likheter mellan fonderna, t.e.x använder samtliga, utom jämförelsefonden Benchmark, trendindikatorn. Men det finns också viktiga skillnader i framför allt hur ofta köp och försäljningar sker. Onsdagsfonden Månad är tänkt för de som söker inspiration för en annorlunda strategi för ett traditionellt månadssparande och har därför glest mellan köp och försäljningar. Onsdagsfonden PPM som förstås är en strategi för PPM-sparande har också en låg affärsfrekvens, men med fyra marknaderatt handla på blir antalet köp och försäljningar lite större. Den intensiva tradingen sker i Onsdagsfonden Sundry, som vanligen gör flera affärer i veckan.

Fonden som jag designade för i första hand ett IPS-sparande eller annat större kapital att förvalta är Onsdagsfonden Duo. Genom att den handlar i XACT Bull respektive Bear har jag möjlighet att göra tätare affärer, men det är något jag inte utnyttjat fullt ut. Istället är placeringsstrategin väldigt lik Onsdagsfonden Månad, med den skillnaden att Duo också kan utnyttja börsnedgångar.

Genom egen analys och så kallad backtesting, där jag studerat resultatet av strategier med historisk kursdata, har jag dragit slutsatsen att det är läge att göra Onsdagsfonden Duo mer offensiv. Därmed får jag också en lite större inbördes skillnad i ”fondarsenalen”, så att Duo placerar sig mer i mitten mellan Månad, PPm och Sundry. Det har ett värde i sig för att studera skillnader mellan olika strategier.

I praktiken är ändringen liten. Jag lägger till regeln att en ny position tas direkt när en ny trend signalerats. Påfyllning av positionen sker sedan som vanligt den sista onsdagen i månaden om trenden håller i sig. Till exempel så hade den nya regeln inneburit att Duo skulle ha köpt XACT Bull så snart som OMXS30 signalerade positiv trend i och med onsdagens stängningskurs. Nu sålde jag ju endast av XACT Bear, men i samma läge nästa gång hade jag alltså köpt Bull också.

Vad denna ändring ger är fler handelsmöjligheter och snabbare reaktion på trendändringar. Det kommer att öka svängningarna i resultatet men också en större möjlighet till avkastning.

Kommentera

