Att tajma marknader är nästan omöjligt

En mycket vanlig åsikt om placeringar är att tajmingen är betydelsefull. Det vill säga, den tidpunkt när du väljer att köpa en fond eller en aktie är det som kommer att avgöra hur framgångsrik den blir. Sedan finns det två falanger i tajming-lägret: de som anser att det nästan är omöjligt att tajma marknaden, och de som hävdar att det visst går.

Visst är det så att den som satsade allt i en Rysslandfond i början av 2009 fick en fantastisk resa. Hade man istället köpt andelarna i början av 2007 hade man fortfarande legat på minus. Men den som enbart förlitar sig på tajming utsätter sitt kapital för slumpens krafter. Det går att hitta indikatorer som historiskt visat sig ge en träffsäkerhet på 70-80% om den kommande börsutvecklingen. Men de 20-30% av gångerna som en sådan indikator slår fel så kan konsekvensen för din portfölj bli dramatiskt negativ. Särskilt om du går ”all-in” utan någon tanke på så kallad position sizing. Med det menas svaret på frågan ”hur mycket?” för varje placering du står i begrepp att göra.

Att konsekvent förutspå marknadsrörelser är naturligtvis omöjligt. Man kan skaffa sig en fördel genom att placera i trendens riktning, och bara köpa när kurserna stiger. Men inte ens en sådan enkel princip garanterar i sig framgång, för trender bryts och intar stillastående läge utan förvarning. Det som krävs är ett regelverk för hur du hanterar dina placeringar när du väl skaffat dem. Då behöver du inte lita till turen, utan sållar bort förlorare och behåller vinnare så att du skapar en värdeökning över tiden, oavsett börsutveckling. Det här regelverket är betydligt viktigare än tajmingen, även om många försöker framhålla motsatsen.

Oavsett om du placerar i fonder, aktier, derivat eller råvaror så ska du för varje position alltid veta:

  1. Vid vilken kurs du avslutar en förlustbringande position, den så kallade stop lossen.
  2. Hur mycket du ska satsa vid varje position. Med fördel låter du det bero på den risk du maximalt vill ta för varje position. 
  3. Vad din initiala risk är, alltså hur mycket du förlorar om kursen utvecklas så dåligt att du tvingas avyttra positionen.
  4. När du stänger en position för att ta hem en vinst.

Ett enkelt exempel. Placera i en handfull fonder, där du köper in dig så snart du ser tecken på en etablerad positiv trend. Tidshorisonten är från några månader till några år. Sätt en första stop loss på 20% från ingångskursen, och flytta den sedan uppåt när kursen stiger. Riskera 1/N % av ditt kapital per fond, där N är antalet fonder. Sälj av när trenden viker nedåt eller stop lossen träffas. Ju mer vinst du sitter med, desto snävare gör du din stop loss, som då övergår till att bli en stop profit.

Komplettera med en regel för när du tar en position så har du en placeringsstrategi på plats. Behovet av rätt tajming blir allt mindre, men självklart får du bättre utveckling om du generellt undviker att köpa när kurserna faller. Fiska inte efter bottnarna, de går ändå aldrig att se förrän efteråt. Köp dyrt och sälj dyrare, det är en beprövad och framgångsrik modell.

4 thoughts on “Att tajma marknader är nästan omöjligt

  1. Det verkar som om de flesta sitter fast i att försöka gissa utvecklingen i framtiden. Kanske inspireras de av media som dagligen skriver om experternas vinnaraktier eller vinnarfonder. Experternas motiveringar kan vara mer eller mindre väl underbyggda men till slut blir det ju ändå bara en gissning. Och en gissning är en bräcklig grund att bygga sina placeringar på.

    Jag tror att man ska bortse från gissningar om framtiden, titta på utvecklingen den senaste tiden, hålla sig till enkla regler, följa upp sin portfölj så ofta som man finner praktiskt och inte vara rädd för att ha fel.

    En enkel säljregel som kan vara bra att ha till hands är att halvera sina innehav om man är osäker. Du blir glad om det fortsätter ner och ändå ganska nöjd om det vänder upp. Genom att halvera innehavet har du halverat risken i ett slag. Enkelt och resolut.

    • Nils,
      Om du sätter en stop loss där du säljer hela innehavet, varför ska du bara ha kvar en del av det när du får en fin vinst? Du vet vilken risk du tar och behöver därför få in tillräcklig vinst för att systemet ska ge god prestanda. Om du då inte har alla däck kvar på bilen när den passerar mållinjen krävs det betydligt fler vinster innan du når dina mål. ”Cut your lossses short, let your profits run”! Att sälja av för att känna sig säker känns mer som massage av driften att alltid ha rätt, än som en framgångsrik väg.

  2. Det är inget annat än en kombination av osäkerhet och girighet som gör att jag bara säljer hälften som första åtgärd. Fortsätter det utför säljer jag igen. Ungefär av samma anledning som jag ser fördelar med att köpa in mig stegvis – fast omvänt. Men kanske är det lika bra eller bättre att köra all-in/all-out. Det där är ju omöjligt att veta. Kanske jämnar det ut sig i längden.

    Det viktiga är att man har en plan som man är bekväm med och att man agerar. Du verkar vara mer långsiktig än jag och då är kanske all-in/all-out enklare. Jag följer normalt upp dagligen och då funkar min (nuvarande) modell tillfredställande. Men jag är alltid öppen för förändringar så jag ändrar mig kanske en dag.

    • Mitt tidsperspektiv är lite olika beroende på vad jag placerar i. För Sundry är det aktiv trading, med en horisont på från några veckor till några månader. För fondsparande ligger det från ett par månader till ett par år. All-in tillämpar jag inte, utan varje position får maximalt ta en viss procent av mitt kapital. Sedan kan jag köpa in mig vid återkommande tillfällen, upp till ett tak som bestäms av mina regler för riskkontroll. I Sundry blir varje position individuell, där jag säljer av individuellt efter tillräcklig vinst. För fondsparandet bildar de adderade köpen en full position.

      Jag håller med dig helt och hållet om behovet av att ha en plan och agera på den. Sedan har vi alla lite olika tekniker. Det jag skjuter in mig på här är metoden att sälja av delar av en position. Har du en nivå där du börjar fundera på att ta hem vinst, eller i vart fall tolererar allt mindre nedgångar innan du säljer, så är det min bestämda åsikt att du ska sälja av hela positionen, och inte dela upp den. Då kan du ställa vinst mot tagen risk och styra ditt system på ett bra sätt.

Kommentera

