Från Rio till Shanghai

Julen står inför dörren och därmed närmar sig starten för Onsdagsfonderna! Jag kommer att köra igång onsdagen den 30/12 och placera kapitalet i enligt med strategierna. Vilka fonder som köps in beror på hur trendindikatorn beräknar trendläget per den 29/12.

Uppdateringar i fonderna kommer jag att publicera på bloggen så snart jag hinner. Om det finns intresse för att få snabbare information om förändringar i fondvalen så kan jag tänka mig att skicka ut särskild e-post så fort jag står i begrepp att handla. E-posta mig om du är intresserad. Naturligtvis behandlar jag alla e-postadresser med respekt och skickar inte ut PR eller vidarebefordrar dem till andra.

I dagsläget ser trendindikatorn ut som följer för marknaderna som Onsdagsfonden PPM handlar på. Indikatorn är inget magiskt verktyg för at avgöra den exakt rätta tiden att kliva in i en marknad, men den fångar de stora trendrörelserna på ett bra sätt. För den som vill veta mer om indikatorn i sig är det bara att söka på Guppy Multiple Moving Average (GMMA).  Kom ihåg att signaler om att köpa är det minst viktiga i en placeringsstrategi!

Blå staplar indikerar positiv trend, röda negativ trend och gröna visar på neutral trend.

Sverige (OMXS30)

Ryssland (RTS)

Brasilien (Bovespa)

Kina (Shanghai)

Indien (BSE30)

6 thoughts on “Från Rio till Shanghai

  1. Jag går allt mer över till att fokusera mera. Aldrig mer än fyra fonder och helst bara två. Fördelen med fonder är ju att man köper riskspridning för förvaltningaavgiften. Själva förvaltningen sköter man ju själv genom att omplacera ofta.

    Sen gillar jag relativitetsmetoden där man hela tiden jämför alla fonder, oavsett typ, med varandra. Då ser man ganska bra vilka regioner eller fondtyper som går bra just nu. Nästa steg blir att hitta en fond som går så stabilt som möjligt (låg visuell volatilitet).

    … tycker jag.

  2. olatidman,
    Tack detsamma!

    Nils,
    Som trendföljare drar jag fördel av att kunna nyttja trendrörelser på fler marknader. Dock får jag ju hålla koll på risknivån, eftersom börser är starkt korrelerade.
    Vilka fonder som går bra avspeglar ju oftast deras underliggande marknad, men för mig ser jag trendläget tydligare via min trendindikator. Jag tror mer på att hitta rätt marknad än den absolut bästa fonden. Över tiden är det marknaden som bestämmer utvecklingen, förvaltarna har under korta perioder mer eller mindre osklicklighet eller otur.
    Fonder med små svängningar är inget självändamål för mig. Går jag in i en fond vill jag att den följer marknaden och inte håller på och parerar utfallet med diverse räntepapper eller derivat. Som placerare sköter jag själv min risknivå och behöver inte dolda mekanismer för det.
    Alla är vi olika, och tur är väl det! 🙂

  3. Jag menar bara att om du sorterar fonder efter prestation den senaste månaden (som exempel) och fem av tio fonder i topp är Rysslandsfonder, då tolkar jag det som att Ryssland trendar bättre än de flesta andra. Utav dessa väljer jag sedan gärna efter hur slagiga de är. Detta prioriterar jag högre än prestation (inom rimliga gränser) eftersom låg volla indikerar lägre risk tänker jag.

    • Nils,
      Om jag har ett index över den ryska börsen så ser jag väldigt tydligt i vilken trend den rör sig! 🙂
      Fonder som placerar i en viss marknad kan ju missa månader under- eller överprestera relativt index beroende på en kombination av skicklighet och tur. Därför fokuserar jag på index, som är den långsiktiga utvecklingen mot vilken alla fonder styr.
      Låg volatilitet, mätt som standardavvikelse, är inte ett sätt som jag vill mäta risk på. Jag har tidigare skrivit om det finansiella snömoset som omgärdar begreppet risk, och som inte utgår från det grundläggande att risk handlar om sannolikheten att förlora pengar och storleken på förlusten. En fond som går ned med 1% varje månad har noll i standardavvikelse, men är inget jag vill placera i.

  4. Jag mäter inte heller risk i standardavvikelse, beta eller liknande. Enklast är att titta på själva grafen, helst i relation till andra grafer. Då får man en fin känsla för risk, tycker jag.

Kommentera

