Onsdagsfonden PPM

Oavsett vad du tycker om PPM så handlar det om dina pengar, och det är inte betydelselösa belopp, precis som Markus tar upp i sin blogg Vägen ut ur ekorrhjulet. I ett hav av fonder är det inte lätt att veta hur man ska välja för att det ska bli bra. Horder av rådgivare vill sälja på dig sina tjänster som minsann gett hundratals procent i avkastning de senaste åren, beroende på när man tittar i statistiken förstås.

Jag startar vid årsskiftet Onsdagsfonden PPM, som speglar mitt egna PPM-placerande. Tanken är att ge exempel på en enkel strategi som kan ge god avkastning och förbättra din pension. Grundtanken är densamma som i övriga Onsdagsfonder: utnyttja trenden, skydda ditt kapital och använd det effektivt.

Låt oss börja med valet av fonder. Den absolut största betydelsen för avkastning och risk har valet av marknad, det vill säga Indien-aktier, korträntepapper, läkemedelsbranschen etc. Valet av specifik fond inom respektive marknad är klart underordnat, utan att för den skull vara ointressant.  Självklart kommer det under enstaka år, eller till och med i sviter av år, att finnas ”superfonder” som  visar fantastiska resultat. Men att jaga efter dem är i mina ögon lika fruktlöst som att hoppas på att alltid köpa i rätt läge, eller hitta den där aktien som tio- eller hundradubblas på några månader. Det blir då en placeringsstrategi baserad på tur som Cornucopia så träffsäkert beskriver. Men hur väljer man vilka marknader man ska satsa på då? Här finns det en uppsjö av tänkbara ansatser. Jag ser börser som världsekonomins verkliga smältdeglar, där all information om konjunktur, räntor, makro- och mikrostatistik oavbrutet kokas ihop till en flod av kursrörelser. Därför blir det ett naturligt val att välja aktiebörser i PPM. Det vore trevligt och nyttigt att kunna diversifiera med några andra tillgångsslag som t.ex. råvaror och valutor, men det medger inte PPM. Någon kanske invänder att det ju finns några fonder som placerar i företag som utvinner guld? Sant, men det blir då främst en koppling till kursen som ett börsföretag, och inte ens en guldproducent förmår hålla kursen uppe när börsen rasar, även om guldpriset håller flaggan högt.

Aktiebörser således, men vilka då? Man skulle ju kunna satsa allt på en eller två regioner, eller branscher, men det vore att ta på sig en för stor region- eller branschspecifik risk. Jag utnyttjar därför möjligheten att placera i fem marknader och väljer specifika länder så att jag täcker in den största delen av världen (förlåt Afrika, men det finns inte plats just nu…). Varför jag inte väljer branscher eller regioner som marknader? Helt enkelt för att jag vill kunna styra placerandet efter kursutvecklingen, och jag har mycket bättre underlag för att analysera den för enskilda aktiebörser världen över än branscher och kontinenter. Det känns för mig betydligt lättare att se vart en börs är på väg än en bransch eller region. Och en placeringsstrategi ska ju alltid utgå från dig själv, eller hur?!? 🙂

Globalfonder ser jag som uteslutna, och jag citerar Bernt Nyström på mina-ppm-fonder:

Globalfonder är inte så breda, då de ofta innehåller stora företag, ofta tillväxtföretag, men bara från Nordamerika, Europa och Japan. Företag från Östeuropa, Asien, Latinamerika och småföretag saknas ofta helt i den vanliga globalfonden. Sin egen globalfond bygger man naturligtvis själv med hjälp av de fem fonder man väljer.

Blandfonder är för mig onaturliga hybrider som bara existerar därför att vi inte orkar bry oss om våra val. Om jag kunde lita på att förvaltaren snabbt drar ned aktiedelen till 0 i börsnedgång och stävar upp mot 100 i i börsuppgång skulle jag vara klart intresserad. Tyvärr är det inte så blandfonder fungerar; de är aktiefonder som går ned lite mindre i tider av börsoro, men i gengäld kommer de snabbt på efterkälken i börsuppgång. Du ordnar det betydligt bättre själv genom klara regler för att kliva av dina fonder, både i goda och dåliga börstider.

Onsdagsfonden PPM kommer från början att dela upp portföljen i fem lika stora delar. Ju bättre det går för en marknad, desto större andel av kommande insättningar får den. En god tillämpning av en anti-Martingale strategi! För att minimera värdenedgången säljer jag av fonderna i tider av nedåttrend, och låter dem vila i en korträntefond. Tyvärr saknas ju i PPM möjligheten att mer offensivt utnyttja kursnedgångar.  Jag kommer inte att söka den mest högavkastande korträntefonden, utan ser det enbart som en parkeringsplats. Men det finns förstås utrymme för den som anser sig kunna analysera räntesituationen att välja räntefonder som kan ge god meravkastning under en mer långvarig börsnedgång. Här får jag inse mina begränsningar…

En summering av placeringsstrategin för Onsdagsfonden PPM.

  • Marknad: Sverige, Ryssland, Indien, Kina, Brasilien. Med halva världens befolkning representerade i dessa länder, samt Sveriges starka beroende av utvecklingen i USA och EU täcker jag in det mesta förutom Afrika. Det är en tyngdpunkt på så kallade högriskmarknader, men det begreppet är bara giltigt om man inte har regler för hur mycket man satsar och när man tar förluster och vinster. Med fem stora aktiebörser får jag en mängd trendrörelser att utnyttja. Naturligtvis kommer marknaderna i kortare eller längre perioder att gå mer eller mindre i samma takt, så vid ett större börsfall får jag säkerligen snabbt sälja av flera eller alla fonder. Men en viss frikoppling bör kunna råda när marknaderna är spridda över världen, och det är i vilket fall som helst en bättre riskspridning att handla i fem marknader än i en. Även med flera ägg i korgen kommer det att bli omelett om man tappar den…
  • Instrument: Aktiefonder efter urval baserat på Morningstars rating och fondavgift. Se kommande inlägg.
  • Entry: Nya andelar köps vid tilldelning av PPM-kapital, förutsatt positiv trend (mäts med min trendindikator). Om det finns fritt kapital (efter tidigare försäljningar, eller PPM-insättningar utan positiv trend) köps extra andelar den sista onsdagen varje månad under fyra månader. Fritt kapital i tider utan positiv trend placeras i en korträntefond.
  • Position sizing: Från början delas portföljen upp i fem olika stora delar. Vid varje ny PPM-insättning fördelas kapitalet beroende på respektive marknads del av totalsumman. Extra köp görs med en fjärdedel av fritt kapital.
  • Exit: Vid nedåttrend enligt trendindikatorn, eller vid en nedgång på 20% från högsta indexnotering sedan första andelsköp, säljs hela innehavet.
One thought on “Onsdagsfonden PPM

  1. Ping: Ta tag i dina PPM-pengar « Onsdagsfonden

Kommentera

