Livstecken mitt i sommaren

Nejdå, Onsdagsfonden har inte lagt ned, bara vilat lite på hanen… 🙂

Skämt åsido så har det var en hektisk period inför sommaren, men nu är det semester och tid över till det mesta. Onsdagsfonderna har fortsatt att tuffa på, och resultaten finns som vanligt att beskåda under Fondresultat. Siffrorna är uppdaterade, precis som för Marknadstrender.

Den förbättrade exitstrategin känns alldeles utmärkt. De stora skillnaderna och fördelarna:

  • Jag kan ta positioner i fler marknader då min initiala risk sänkts (snävare stoploss). Det ger en stor fördel åt Onsdagsfonden Sundry, där diversifieringen nu får betecknas som utmärkt, med 10-15 marknader att handla på.
  • Jag kan dra fördel av kursrusningar. Tidigare beräknade jag exits på stängningskurs, men nu beräknas exits från den högsta noteringen under innehavet. Det gör att jag inte drabbas fullt ut av eventuella rekyler utan tar hem vinster snabbare. Som vanligt har jag ofta mer än en position i samma marknad.

Jag är skyldig en månadsuppföljning för juni, men den får utgå då vi snart avverkat halva juli. Kort summering är att Onsdagsfonderna OMX och Sundry fortsatt att pendla 3-5% under nollstrecket. Onsdagsfonderna Avanza och Exakt ligger fortsatt still i båten, något som kanske en del finner märkligt. Men min långsiktiga trendindikator har ännu inte slagit om till upptrend för OMXS30, och trots den kraftiga börsuppgången i våras så har strategin räddat resultatet för Avanza genom att fonden endast haft likvida medel även under nedgången från juni 2008. Onsdagsfonden PPM tickar på uppåt, innehavet i räntefonden Simplicity Likviditet segar sig framåt under nuvarande ränteläge. Onsdagsfonden Benchmark, som gick lysande under börsuppgången har nu halkat efter och värdet pendlar kraftigt i takt med börsindex. Månadssparande kan kännas tryggt, men är definitivt inte ett säkert sätt att undvika stora värdesvängningar.

Kommentera

