Förbättrade exits

Under året med Onsdagsfonden har jag fått oerhört värdefulla erfarenheter av att handla på andra marknader än aktier och aktieindex. Rörelserna för råvaror, räntepapper och valutor uppvisar förstås också fenomen som trender och abrupta prisändringar. En skillnad är dock att rörelserna på framför allt råvarumarknaden går snabbare. Här har placeringsstrategin för Onsdagsfonden Sundry innehållit exits som med facit i hand varit lite för trögrörliga. Goda vinster har vid flera tillfällen krympt samman därför att strategin inte tillräckligt aktivt sett till att stänga positionen vid nedgång.

Därför gör jag nu en modifiering av exitmetoden för att få den att stämma bättre med marknadsrörelserna:

  • Den initiala exiten (stoploss) placeras närmare ingångskursen, närmare bestämt på ett avstånd av två gånger den aktuella volatiliteten, beräknad som Average True Range (ATR) över 22 dagar. Den initiala risken R blir alltså 2 * ATR istället för 3 * ATR. Jag ger varje position lite mindre svängrum, men riskerar fortfarande lika mycket av portföljkapitalet.
  • Jag inför en exitmetod som kallas för Chandelier Exit (skapad av Charles ”Chuck” LeBeau). Det är inget mer komplicerat än en glidande stopp som ”hängs” från den högsta högsta-noteringen sedan positionen togs (omvänt för en kort position). När kursen rör sig uppåt kommer exitnivån att följa med . Ju mer vinst som upparbetas, desto snävare kommer sedan exiten att bli.
  • Skillnaden mellan tidigare exit och Chandelier är att exitnivåerna generellt kommer att ligga lite närmare kursen och även reagera på dagar när kursen går upp kraftigt. Om priset sedan rekylerar finns det fog för misstanken att vi kommer att få en rekyl, och då finns Chandelier exit där och stoppar ut oss innan för mycket av vinsten försvunnit. Jag tar helt enkelt hem vinster lite tidigare. Skulle kursen fortsätta i ”rätt riktning” har jag ju den fördelen att jag kan ha multipla positioner.

Exits och position sizing är det viktigaste man kan arbeta med i placeringsstrategin, förutom att man naturligtvis ska se till att alla delar är i harmoni med varandra. Genom små trimningar kan man få stor utväxling, och det förväntar jag mig blir fallet här. Läs gärna mer kloka tankar om exits av LeBeau.

Kommentera

