Det svänger (väl mycket)

Igår rusade andelsvärdet i Onsdagsfonden Sundry med +4,2%, när alla marknader utvecklades positivt för befintliga positioner. I förra veckan var det istället en nedgång på -2,9% under en dag. Det är lite väl stora svängningar för en portfölj vars strategi bygger på diversifiering och riskkontroll!

En del av de kraftiga svängningarna förklaras förstås av att de marknader fonden handlar på också har rört sig med stora rörelser. Även med en aldrig så väl diversiferad portfölj så kommer det oundvikligen att förekomma dagar när i stort sett alla marknader rör sig åt samma håll, och portföljvärdet kan förändras avsevärt. Men det är ändå större svängningar i Sundry än önskvärt om man ser det som en ”riktig” fond. Där skulle andelsägarna nog inte uppskatta dessa snabba ändringar av värdet, även om utvecklingen över tiden är positiv.

Två ytterligare anledningar till turbulensen i saldot är att fonden inte kan ta positioner på alla marknader (och därför inte har full diversifiering), och att risken per position är för hög. Dessa anledningar har båda samma orsak, nämligen för litet kapital. Onsdagsfonden Sundry är en verklig portfölj och jag har satt in ett visst kapital som jag handlar för. Visst skulle jag kunna göra om det till en fiktiv fond med ett antal miljoner i förvaltat kapital, men jag tror det skulle ta bort en del av den nyttiga nerv jag uppever idag. I takt med att kapitalet ökar så kommer jag att dra ned risken per position, med det långsiktiga målet att riskera 0,5% av portföljvärdet istället för dagens 1,25%. Den potentiella avkastning per marknad kommer alltså att minska, men det balanseras av att antalet marknader att handla på ökar.

Trots de stora svängningarna så ser jag i dagsläget liten anledning till att vidta åtgärder. Risknivån är under mycket god kontroll och utvecklingen för Onsdagsfonden Sundry är stabilt positiv sedan ett antal veckor tillbaka. Naturligtvis har den positiva börsen en stor del i det, men den trimmade entrysignalen har också visat sig fungera mer i samklang med marknadsrörelserna. Att det av och till blir stora kurskast kan jag då leva med, så länge Onsdagsfonden Sundry är ett hobbyprojekt och inte en fullfjädrad fond. Efter en dag med turbulent rörelse får jag ”söka tröst” i det faktum att det på sikt jämnar ut sig.

Kommentera

