Onsdag 2009-02-11

Ny onsdag och därmed beslutspunkt för nya positioner. Trendindikatorn för OMXS30 visar nu neutral trend. Inga positioner är därför aktuella i denna marknad.

För de som undrar över varför jag har något så banalt som en veckodag som min entrysignal så är det ett sätt att demonstrera hur lite timingen av köp/sälj påverkar i det långa loppet. Med min trendbaserade setup, där jag kräver entydlig trend både på lång sikt (veckodiagram) och kort sikt (dagsdiagram), passar det bra att ha en regelbunden entrygenerator. I en starkt trend är det inte alltid man får möjlighet att hänga på i en tydlig rekylfas, åtminstone inte så tidigt som man skulle vilja.

För att hantera de gånger som entrybeslutet slår fel har jag lagt mycket krut på algoritmer för position sizing och stop loss. Dessutom har jag en klar metod för när jag ska ta hem vinster i positioner som utvecklas väl.

Onsdagsfonden OMX

Onsdagsfonden Sundry

  • Ignorerar säljsignal i US Natural Gas då den öppna marknadsrisken för befintligt innehav ligger för nära tillåten nivå på 3% av kapitalet.
  • Köper kontrakt i US Sugar
  • Ignorerar säljsignaler i corn, crude oil och EUR/USD p.g.a. kombination av för stor volatilitet, dyr dollar, kontraktspecifikation och för litet kapital. Ignorerar köpsignaler i US Cocoa och US Gold av samma anledning
Kommentera

