Månadsuppföljning januari 2009

OMXS30 backade med -6,8% under månaden. Utvecklingen för index var fortsatt svängig, med åtta dagar då index rörde sig med mer än +/-2,4%

Onsdagsfonderna OMX och Sundry har i princip stått still under månaden, och har resultat sedan start som inte är godkänt. Tydligare och långvarigare trendrörelser behövs. Onsdagsfonden Exakt och Onsdagsfonden PPM har haft en bra månad.

Onsdagsfonden OMX

Fondvärdet minskade under månaden med -0,5%. Fonden ligger sedan start på -1.2%, vilket jämfört med OMXS30 (-38,5%) är en framgång. Men fondens mål är ju en absolut avkastning och där står det fortfarande och stampar.  Nu har fonden återigen korta positioner i OMXS30 och gynnas av fortsatt börsnedgång.

Onsdagsfonden Sundry

Fondvärdet var oförändrat under månaden.  Sedan start i september har fondvärdet minskat med -4.3%, vilket inte är bra.

Onsdagsfonden Exakt

Fondvärdet steg under månaden med +1.6%. Fonden ligger sedan start på +1,8%%, vilket jämfört med OMXS30 (-24,4%) är en framgång. Men jämfört med målet med absolut avkastning är det bara en försiktig start. Fonden ligger fortsatt exponerad i XACT Bear och gynnas alltså av en fortsatt börsnedgång.

Onsdagsfonden Benchmark

Fonden backade med -2,9%, klart bättre än OMXS30-index.

Onsdagsfonden Avanza

Fonden fortsätter att ligga still då börstrenden är negativ. Det blir intressant att jämföra utvecklingen när börstrenden väl vänder, fortfarande utklassar fonden index! -) Kapitalet är nu 8.000 kr, som ligger på bankkonto, och kommer att börja satsas när börstrenden vänt upp.

Onsdagsfonden PPM

Fondvärdet ökade under månaden med +0,3%. Fonden ligger sedan start på +0,9%, vilket jämfört med OMXS30 (-2,6%) är bra. Men målet är absolut avkastning och inte att i varje ögonblick slå index.

8 thoughts on “Månadsuppföljning januari 2009

  1. Även om underlaget ännu är klent och tiden kort kan man konstatera att trendföljande modeller har ett värde. Samtliga dina fonder överpresterar mot index vilket inte varit sannolikt om trendföljande modeller saknat värde eller varit sämre än slumpen. Det är nu när tidsserierna börjar bli lite längre som det blir intressant och utfallen lite tydligare.

    Hur man följer trenden finns det varianter på men ATT man följer trenden framstår som allt viktigare.

    Jag har själv sedan september 2008 fiktiva trendföljande portföljer ute på nätet och de uppvisar likartade utfall.

    Lite svårare tycker jag att det är att få positiv avkastning i en fallande marknad. Jag som enbart sysslar med aktier har i princip bara Xact Bear att tillgå.

  2. Ja, ett av mina mål med bloggen är att få en empirisk undersökning om trendföljning och placeringsstrategi. Varje månad är en ny spännande etapp mot målet.

    Det vore intressant att få ta del av dina portföljer, länka gärna!

    Visst är det lite svårare att få positiv avkastning när marknader faller, särskilt när volatiliteten är hög. Xact Bear är ett utmärkt verktyg tycker jag, det som är viktigt är att man har en robust strategi så att man klarar av de upprekyler som blir.

  3. För att komma åt mina fiktiva portföljer krävs inloggning. De ligger på DN och Affärsvärlden. Lite svårt att visa dem men sedan 12 september har den portföljen som alltid är investerad i aktier idag gått -5,5% (fyra aktiebyten). Avanza Zero som jag jämför mig med har under samma tid gått -28,9%. Det är detta jag menar med att det är lättare att gå bättre än index än att gå plus.

    Jag har i dagarna en alldeles ny blogg ute där jag i ”realtid” (dagens slutkurs) kör tre trendföljande portföljer (med detaljskillnader) parallellt. Bloggen kör jag mest för min egen del, det blir seriösare då. När den mognat lite och funnit sin form kan du få länken.

    • Haha, jag förstår! 🙂 Jag tänkte att du kanske hade dem öppet publicerade på webben någonstans. Lycka till med dem och återkom gärna med dina erfarenheter!

  4. Jag följer bloggen med stort intresse även om jag är mycket skeptisk till möjligheterna att med trendföljande modeller klå börsindex över tid. Det är alldeles för tidigt att uttala sig om huruvida trendföljande modeller har ett värde då marknaden i stora drag utvecklats negativt sedan bloggen startades. Först när vi sett både upp- och nedgångar är det relevant att prata om eventuellt värde i modellerna.

    Tack för trevlig läsning!

  5. Ralph,

    Tack för din kommentar, kul med ditt intresse. Visst är det för kort tid att dra några större växlar på, och vi har ju som sagt endast sett nedgång och kortare konsolidering.

    Trendföljande modeller finns det dock gott om fonder och placerare som använder, med framgång. Samtidigt är trendföljning bara en del av placeringsstrategin, och egentligen inte den mest betydelsefulla. Position sizing, exits och marknadsval är betydligt viktigare

  6. Det är mycket riktigt många fonder och placerare som använder trendföljande modeller. Mitt förtroende för fondförvaltare är dock noll och intet, så om det är ett argument för eller emot vet jag inte. 😉

  7. Haha Ralph, nä det kan betyda både och! 🙂 Slående är ändå hur amatörmässiga de flesta aktiefonder är vad gäller position sizing och exits. Man väljer ett bolag man tror på, köper aktierna och sitter sedan kvar till dess att man inte längre tror på bolaget. Det är att utsätta kapital för stor risk.

    Oavsett om man tillämpar trendföljning, momentumtrading, value investing, slumpartade köp eller makroanalys så har man alltid nytta av metoder för att skydda och använda kapitalet effektivt.

Kommentera

