När man inte vet vart man ska

När det företag jag då jobbade på skulle arbeta fram visioner och ”guidelines” för en herrans massa år sedan så hade vi en konsult som strödde visdomsord omkring sig. Ett som fastnade var ”om man inte vet vart man ska är risken stor att man hamnar någon annanstans”. Då försvann det i mängden av buzz-words och floskler, men uttrycket har hängt kvar i bakhuvudet. När jag sitter och arbetar med placeringsstrategier så känns ordstävet högst relevant. En av de viktigaste effekterna av en strategi är ju att vara en karta i olika situationer, att man ska ha de stora dragen klart för sig.

Köper man en aktie utan att bestämma när man ska sälja så utsätter man sig för marknadens nycker fullt ut och får hänga med oavsett vad. Köper man för många aktier kan portföljen krympa dramatiskt i värde, liksom den förstås kan växa rejält. Köper man för få blir det en klen utveckling även om aktien skulle gå riktigt bra.

De senaste dagarna har börsen svängt rejält, men för Onsdagsfonderna har det varit ”business as usual”. Nya positioner har tagits och prisutvecklingen har fått avgöra hur stora de kunnat vara. Det skänker ett lugn och jag kan lämna känslorna utanför placeringarna. Även om utvecklingen går mig emot vet jag att nedsidan är begränsad och att jag för eller senare får möjlighet att utnyttja en större, mer långvarig trendrörelse.

Att en placeringsstrategi är ett otroligt nyttigt verktyg får idag också exemplifieras av utvecklingen i VA-portföljens Tradedoubler. Efter en rapport som mottogs med bistra miner av marknaden sjönk aktiekursen med knappt 20%. Aktieägare har då att avgöra om man ska vara kvar eller sälja. För min del är svaret glasklart: kursen underskred utsatt stoploss och då avyttrar jag aktien. Kursen kan säkerligen börja återhämta sig framöver, men då är det bara att gå in igen. Jag avyttrar en förlorare idag för att kunna satsa på vinnare i morgon helt enkelt. Tradedoubler försvinner alltså inom kort ur Onsdagsfonden Medelriskportfölj som utmanar Veckans Affärers dito.

5 thoughts on “När man inte vet vart man ska

  1. Hur hinner du bolla alla portföljerna och samtidigt skriva en så högkvalitativ blogg?
    En stor eloge till ditt jobb; både med strategier, investeringarna och bloggen!
    Keep up the good work!

  2. Markus, tack för vänliga ord. Om du visste hur mycket de betydde just nu, jag behövde verkligen en liten puff! 🙂 Det finns många som lägger ett stort jobb i sina bloggar, och ibland glömmer man bort hur mycket återkoppling betyder, positiv såväl som negativ.

    Är man passionerad av något så hittar man på något sätt alltid tid och kraft att lägga, och bloggen omfattar verkligen ämnen som jag brinner för. Så länge som jag har kvar den passionen så kommer jag att fortsätta publicera och debattera resultat, erfarenheter och fenomen på arenan för finans och placeringar.

  3. Vilken underbar floskel! Mycket enkel och precis mitt i prick hur man alltid borde tänka.

    Håller också med Markus att du skriver en högkvalitativ blogg. Givetvis har vi i grunden helt olika placeringsstrategier, men du har en riskkontroll och tålamod med dina strategier som är få förunnat. Det ska bli intressant att se var Onsdagsfonden är om 5 år.

Kommentera

