Röster om långsiktighet

Tack alla ni som lämnat en röst om vad långsiktigt är för er när det gäller sparande/placeringar, uttryckt i år. 72% av er anser att långsiktigt ligger någonstans mellan 6-15 år. Endast en röst föll på ett riktigt långt tidsperspektiv (21-30 år).

Med tanke på bloggens inställning till långsiktighet vad gäller placeringar så är resultatet inte så förvånande. Men jag misstänker att synen på långsiktighet generellt associeras med betydlig kortare tidsperspektiv av allmänheten än vad banker och fondbolag utgår från. Om vi undantar riktigt långsiktigt pensionssparande så vill en majoritet av oss kunna få loss pengar till projekt och drömmar som ligger någorlunda nära i tiden.

Jag vill också poängtera att jag inte på något sätt är motståndare till långsiktighet. Det är den passiva förvaltningen och förtröstan på att historien ska upprepa sig och att turen ska stå på ens sida som jag vänder mig mot. Med aktiv förvaltning, där man gallrar ut förlorare och behåller vinnare, kan man placera både på kort och lång sikt och nå framgång. Med en passiv förvaltning är man tvungen att vara långsiktig.

Kommentera

