Förändring i VA-utmaningen

Dagens kursnedgång tog Swedbank-aktien under den stoploss jag satt upp för Onsdagsvarianten av Veckans Affärers högriskportfölj. Därmed kommer aktien att avyttras i morgon, och försäljningskursen kommer att beräknas som medelvärdet av morgondagens högsta och lägsta kurs.

Hittills i VA-utmaningen så har ju Onsdagsvarianterna legat efter med en faktor två, vilket är naturligt när de endast placerat hälften så mycket som VA-portföljerna, och börsen gått uppåt. Undantaget är högriskportföljen, där Onsdags-varianten gått ned med hälften av vad VA-portföljen  har gjort.

Nu sker alltså en avyttring för att skydda kapitalet. Om kursen i Swedbank skulle inträda i en positiv trend framöver kommer Onsdagsportföljen åter att köpa in aktien, men till dess placeras försäljningssumman i Simplicity Likviditet. Det här är vad jag menar med aktiv förvaltning. Det är naturligtvis inte givet att Swedbank-aktien kommer att fortsätta att gå ned, den kanske t.o.m. kommer att gå upp kraftigt inom kort. Men genom att agera på prisrörelser är jag aktsam om kapitalet och förlitar mig inte på att marknaden ska vända upp. Likväl står jag beredd att åter köpa in mig om kursen börjar klättra uppåt. Det är att använda kapitalet effektivt!

Kommentera

