Pengar och positioner

Den som följt placeringarna i Onsdagsfonden Sundry vet att det i stort sett varje vecka genererats signaler som ignorerats. Anledningen är att fonden inte kunnat ta en position då minimistorleken CFD-kontrakt skulle utgöra en för stor risk. Varje position får ju inte riskera mer än 1,25% av fondvärdet och för en hel del marknader, för att inte säga de flesta,  hamnar risken betydligt högre än så genom kombinationen dyr dollar, volatil marknad, kontraktspecifikation och för lite kapital.

Jag ska villigt erkänna att jag underskattat svårigheten här. Det har lett till att fonden inte kunnat få den goda diversifiering som jag velat, och heller inte fått möjligheten att utnyttja det ökande antal trender som fler marknader innebär.

Det enda sätt jag kan påverka detta fenomen är genom att tillföra fonden kapital. De nivåer jag har för riskkontroll och position sizing känns nämligen fortsatt välbalanserade. I en fiktiv fond hade det inte varit några problem att skjuta till extra medel, men nu är det riktiga pengar som satsas, och då blir det verkligheten som styr. Jag håller på och undersöker möjligheterna att få fram pengar att sätta in och hoppas på en lösning inom kort. Någon som har telefonnumret till Stefan Persson eller Ingvar Kamprad..?  😉

Kommentera

