En annorlunda placering

Jag har registrerat mig på Kiva som är en förmedlare av mikrolån till entreprenörer i underutvecklade regioner av världen, där det är svårt eller omöjligt att få vanliga banklån. Tanken bakom mikrolån tycker jag är väldigt tilltalande: med små medel kan man ge en driftig människa chansen att skapa eller utöka sin verksamhet så att han eller hon kan försörja sig själv och sin familj. Det finns en omedelbar koppling mellan insats och verkan som jag kan sakna i många andra i och för sig hedervärda hjälporganisationer.

Kiva är en icke-vinstdrivande organisation som ska förmedla pengar från långivare till entreprenörer via lokala partnerorganisationer. Jag finner det väldigt sympatiskt att man inte går in och skär emellan eller tar ut höga räntor. Som långivare tar du förstås risken att pengarna inte betalas tillbaka, men den risken finns ju i all investeringsverksamhet. Du får chansen att se en person utvecklas och nå framgång och känna att du är delaktig.

Jag rekommenderar varmt att gå med i Kiva och satsa några dollar (minst 25$ per entreprenör) på att hjälpa en eller flera människor att hjälpa sig själva. Man kan också ge bort gåvointyg, vilket väl är en perfekt julklapp till den som har allt.

Kommentera

