Justering på gång

Man ska ju alltid se över sin placeringsstrategi, men inte ändra i den för ofta. Allt för att kunna göra en god utvärdering av prestanda som robusthet och risk/reward-funktion. En viktig komponent i strategin är hur jag beräknar den initiala risken R. Den styr vart jag sätter min initiala exit (stoploss) samt hur mycket jag satsar i varje position. Eftersom R styrs av marknadens volatilitet så kommer stoplossen att vara vidare och antalet kontrakt färre ju högre volatiliteten är, och vice versa.

Onsdagsfonden OMX och Onsdagsfonden Sundry beräknar den initiala risken något mer snävt än övriga, med en faktor på 2.5 gånger volatiliteten jämfört med 3.0 för övriga. Tanken var att det skulle stämma överens med fondernas högre placeringsfrekvens. Efter att ha studerat utvecklingen börjar jag bli tveksam till att denna tanke är helt rätt. Ett par tre gånger har OMXS30-index rekylerat och precis fått exits att slå till, bara för att sedan fortsätta i trendens riktning. Nog för att det varit extrema rörelser som legat bakom, men jag måste ändå ställa mig frågan om jag ger positionerna lite för lite utrymme att röra sig i.

Det lutar åt en ändring av placeringsstrategin, så att jag kommer att ha samma regel för R i alla fonder. För Onsdagsfonden OMX och Sundry kommer det att innebära något vidare exits samt något mindre positioner än tidigare. En detalj, men den är nog så viktig. Betydligt viktigare än att fundera över om vart nästa stöd/motstånd ligger. Kom ihåg att det är med position sizing som man verkligen kan få sin strategi att nå sina mål, eller också att få den att bryta ihop helt!

Kommentera

